نوشته شده توسط : vakiel

دادگاه بدوی چگونه مرجعی می‌باشد؟ بسیاری از افراد در زندگی روزمره خود دچار اختلافاتی می‌شوند که ناچاراً برای حل آن باید به دادگاه مراجعه کنند. این اختلافات می‌تواند خانوادگی، اقتصادی و…باشد. برای مثال برای حل دعاوی خانوادگی به دادگاه خانواده و برای رسیدگی به جرایم به دادگاه کیفری مراجعه می‌کنیم. پس قدم اول برای حل این اختلاف مراجعه به مراجع قضایی و طرح شکایت است و قدم دوم زمانی است که پای شما به دادگاه باز می‌شود. پس مسلما باید دانش حقوقی خود را بالا ببرید تا سردرگم نشوید. یکی از این موارد که اطلاعاتی راجع به آن لازم است دادگاه بدوی است. در واقع دادگاه بدوی، همان دادگاهی است که برای اولین بار شکایت شما را مورد بررسی قرار می‌دهد و به آن رسیدگی می‌کند.

 

منبع » دادگاه بدوی

دادگاه بدوی و وظایف آن

پس از اینکه اختلاف و مشکل خود را در مراجع قضایی مطرح کردیم و به اصطلاح شکایت کردیم تا به اختلاف و مشکل ما رسیدگی شود پرونده‌ای تشکیل می‌شود و به مرجع قضایی (دادگاه) فرستاده می‌شود و برای طرفین وقت رسیدگی تعیین می‌کنند و در یک تاریخ مشخص از آن‌ها می‌خواهند تا در دادگاه حضور داشته باشند.

قاضی پرونده، دلایل و اسناد و مدارک طرفین را بررسی خواهد کرد و طبق آن یک رای صادر می‌کند.

باید بدانیم که دادگاه بدوی همان طور که از نامش پیداست یک دادگاه اولیه است و رسیدگی به پرونده صرفاً با صدور رای در این دادگاه تمام نمی‌شود و اکثر رای‌های صادره توسط طرفین دعوا قابل اعتراض است. زمانی که به رای صادر شده توسط دادگاه بدوی اعتراض شد و این اعتراض قابل قبول واقع شد، پرونده جهت رسیدگی به دادگاه تجدید‌نظر فرستاده می‌شود، دادگاه تجدید‌نظر مجزا از دادگاه بدوی است و در آن دوباره پرونده بررسی خواهد شد و رای صادر می‌شود.

 

انواع دادگاه بدوی

باتوجه به موضوع شکایت و یا جرمی که اتفاق افتاده است پرونده مورد نظر به یکی از دادگاه‌هایی که در پایین توضیح داده شده است فرستاده می‌شود:

دادگاه عمومی حقوقی

این دادگاه صلاحیت رسیدگی اولیه و نخستین در تمامی دعوا‌ها و امور حقوقی (غیر کیفری-جزایی) را دارد. معمولا صلاحیت این دادگاه عام است و اکثرا پرونده‌های حقوقی در این دادگاه طرح می‌شوند مگر اینکه قانون برای یک موضوعی دادگاهی خاص تعیین کرده باشد که در مطالب بعدی نمونه‌های آن ذکر می‌شود.

دادگاه کیفری ۱

یک دادگاه عمومی جزایی است و جرایمی که مجازات آن‌ها سلب حیات، حبس ابد و قطع عضو باشد در صلاحیت دادگاه کیفری ۱ قرار می‌گیرد و همچنین رسیدگی به جنایات عمدی علیه تمامیت جسمانی (یعنی جرائمی که متوجه خود فرد است نه مال و اموال او مثل قتل، نقص عضو) یا جرائمی که مجازات آن‌ها به میزان نصف دیه کامل یا بیشتر باشد و جرائم موجب مجازات تعزیری درجه ۳ و بالاتر (جرائم تعزیری به ۸ دسته تقسیم می‌شوند که جرم تعزیری درجه ۱تا ۳ در صلاحیت این دادگاه است) و نیز جرائم سیاسی و مطبوعاتی در صلاحیت این دادگاه است.

دادگاه کیفری ۲

این دادگاه نیز یک دادگاه عمومی جزایی است و صلاحیت رسیدگی به تمامی جرائم کیفری را دارد مگر اینکه قانون آن جرم را در صلاحیت دادگاه دیگری مثل دادگاه کیفری ۱ یا انقلاب و… بداند.

دادگاه انقلاب

طبق ماده ۳۰۳ قانون آیین دادرسی کیفری صلاحیت دادگاه انقلاب در رسیدگی به جرائم زیر است:

1. هر جرمی علیه امنیت داخلی و خارجی اتفاق افتد مانند: محاربه، افساد فی الارض، بغی، تبانی و اجتماع علیه جمهوری اسلامی ایران. همچنین اقداماتی نظیر جرایم مسلحانه یا احراق، تخریب و اتلاف اموال به منظور مقابله با نظام اسلامی.

2. جرایمی که در حوزه توهین به مقام بنیان‌گذار جمهوری اسلامی ایران و مقام رهبری اتفاق می‌افتد.

3. هر جرمی در حوزه مواد مخدر، روان گردان و پیش‌ساز‌های آن و قاچاق اسلحه، مهمات و اقلام و مواد تحت کنترل اتفاق بیفتد.

4. سایر مواردی که به موجب قوانین خاص در صلاحیت این دادگاه قرار می‌گیرد.

دادگاه نظامی

به جرایم نظامیان که در حیطه وظایف تخصصی خودشان مرتکب می‌شوند در این دادگاه رسیدگی می‌شود.

دادگاه روحانیت

دادگاهی که به جرائم روحانیان رسیدگی می‌کند و لازم به ذکر است که این دادگاه مستقیما زیر نظر رئیس قوه قضاییه خدمت می‌کند.

نکته: با توجه به موضوع جرمی که اتفاق افتاده است یا شکایتی که مطرح شده است پرونده به یکی از دادگاه‌های توضیح داده شده در بالا فرستاده می‌شود. تمامی این دادگاه‌ها در صورتی که پرونده برای اولین بار در آن جا مطرح و رسیدگی گردد و رای صادر شود دادگاه بدوی محسوب شده و رای صادره نیز رای بدوی است.

تاثیر رای دادگاه بدوی در دادگاه تجدید‌نظر

وقتی از رای‌ای که توسط دادگاه بدوی صادر شده تجدید‌نظر‌خواهی شود و به دادگاه تجدید نظر فرستاده شود، این دادگاه دوباره به پرونده رسیدگی می‌کند و اگر دلایل و اسناد و مدارک جدیدی ارائه نشده باشد احتمال تغییر حکم بدوی بسیار کم است زیرا اصل بر قطعیت احکام است و نمی‌توان آن‌ها را تغییر داد مگر اینکه در حکم ایراداتی وجود داشته باشد که خود یک مبحث جداگانه است.

برای دریافت اطلاعات بیشتر در خصوص دادگاه بدوی ، به کانال تلگرام حقوقی وکیل دات کام مراجعه نمایید. کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی وکیل دات کام نیز آماده‌اند تا با ارائه خدماتی در زمینه مشاوره حقوقی تلفنی وکیل دات کام به سوالات شما عزیزان پیرامون دادگاه بدوی پاسخ دهند.

سوالات متداول
دادگاه بدوی چه مرجعی می‌باشد؟

دادگاه بدوی رسیدگی اولیه به دعاوی را بر عهده دارد.

دادگاه بدوی چه انواعی دارد؟

دادگاه بدوی انواع مختلفی دارد همچون دادگاه کیفری یک و دو، دادگاه عمومی حقوقی، دادگاه انقلاب، دادگاه ویژه روحانیت و…

ارزش رای دادگاه بدوی چه میزان است؟

اگر در مهلت قانونی اعتراضی به رای نشود رای اجرا می‌شود و قابلیت سند رسمی را پیدا می‌کند.

 

سوالی دارید؟ با ما تماس بگیرید

تماس با برترین مشاوران در سراسر کشور از 8 صبح الی 12 شب حتی ایام تعطیل

شماره تماس :66419012-021

 

 

 

وکیل دات کام بهترین راه حل برای مشکلات حقوقی شما

 

 

 

منبع » دادگاه بدوی



:: برچسب‌ها: دادگاه بدوی ,
:: بازدید از این مطلب : 309
|
امتیاز مطلب : 3
|
تعداد امتیازدهندگان : 1
|
مجموع امتیاز : 1
تاریخ انتشار : یک شنبه 26 دی 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : vakiel

دادگاه بدوی چگونه مرجعی می‌باشد؟ بسیاری از افراد در زندگی روزمره خود دچار اختلافاتی می‌شوند که ناچاراً برای حل آن باید به دادگاه مراجعه کنند. این اختلافات می‌تواند خانوادگی، اقتصادی و…باشد. برای مثال برای حل دعاوی خانوادگی به دادگاه خانواده و برای رسیدگی به جرایم به دادگاه کیفری مراجعه می‌کنیم. پس قدم اول برای حل این اختلاف مراجعه به مراجع قضایی و طرح شکایت است و قدم دوم زمانی است که پای شما به دادگاه باز می‌شود. پس مسلما باید دانش حقوقی خود را بالا ببرید تا سردرگم نشوید. یکی از این موارد که اطلاعاتی راجع به آن لازم است دادگاه بدوی است. در واقع دادگاه بدوی، همان دادگاهی است که برای اولین بار شکایت شما را مورد بررسی قرار می‌دهد و به آن رسیدگی می‌کند.

 

منبع » دادگاه بدوی

دادگاه بدوی و وظایف آن

پس از اینکه اختلاف و مشکل خود را در مراجع قضایی مطرح کردیم و به اصطلاح شکایت کردیم تا به اختلاف و مشکل ما رسیدگی شود پرونده‌ای تشکیل می‌شود و به مرجع قضایی (دادگاه) فرستاده می‌شود و برای طرفین وقت رسیدگی تعیین می‌کنند و در یک تاریخ مشخص از آن‌ها می‌خواهند تا در دادگاه حضور داشته باشند.

قاضی پرونده، دلایل و اسناد و مدارک طرفین را بررسی خواهد کرد و طبق آن یک رای صادر می‌کند.

باید بدانیم که دادگاه بدوی همان طور که از نامش پیداست یک دادگاه اولیه است و رسیدگی به پرونده صرفاً با صدور رای در این دادگاه تمام نمی‌شود و اکثر رای‌های صادره توسط طرفین دعوا قابل اعتراض است. زمانی که به رای صادر شده توسط دادگاه بدوی اعتراض شد و این اعتراض قابل قبول واقع شد، پرونده جهت رسیدگی به دادگاه تجدید‌نظر فرستاده می‌شود، دادگاه تجدید‌نظر مجزا از دادگاه بدوی است و در آن دوباره پرونده بررسی خواهد شد و رای صادر می‌شود.

 

انواع دادگاه بدوی

باتوجه به موضوع شکایت و یا جرمی که اتفاق افتاده است پرونده مورد نظر به یکی از دادگاه‌هایی که در پایین توضیح داده شده است فرستاده می‌شود:

دادگاه عمومی حقوقی

این دادگاه صلاحیت رسیدگی اولیه و نخستین در تمامی دعوا‌ها و امور حقوقی (غیر کیفری-جزایی) را دارد. معمولا صلاحیت این دادگاه عام است و اکثرا پرونده‌های حقوقی در این دادگاه طرح می‌شوند مگر اینکه قانون برای یک موضوعی دادگاهی خاص تعیین کرده باشد که در مطالب بعدی نمونه‌های آن ذکر می‌شود.

دادگاه کیفری ۱

یک دادگاه عمومی جزایی است و جرایمی که مجازات آن‌ها سلب حیات، حبس ابد و قطع عضو باشد در صلاحیت دادگاه کیفری ۱ قرار می‌گیرد و همچنین رسیدگی به جنایات عمدی علیه تمامیت جسمانی (یعنی جرائمی که متوجه خود فرد است نه مال و اموال او مثل قتل، نقص عضو) یا جرائمی که مجازات آن‌ها به میزان نصف دیه کامل یا بیشتر باشد و جرائم موجب مجازات تعزیری درجه ۳ و بالاتر (جرائم تعزیری به ۸ دسته تقسیم می‌شوند که جرم تعزیری درجه ۱تا ۳ در صلاحیت این دادگاه است) و نیز جرائم سیاسی و مطبوعاتی در صلاحیت این دادگاه است.

دادگاه کیفری ۲

این دادگاه نیز یک دادگاه عمومی جزایی است و صلاحیت رسیدگی به تمامی جرائم کیفری را دارد مگر اینکه قانون آن جرم را در صلاحیت دادگاه دیگری مثل دادگاه کیفری ۱ یا انقلاب و… بداند.

دادگاه انقلاب

طبق ماده ۳۰۳ قانون آیین دادرسی کیفری صلاحیت دادگاه انقلاب در رسیدگی به جرائم زیر است:

1. هر جرمی علیه امنیت داخلی و خارجی اتفاق افتد مانند: محاربه، افساد فی الارض، بغی، تبانی و اجتماع علیه جمهوری اسلامی ایران. همچنین اقداماتی نظیر جرایم مسلحانه یا احراق، تخریب و اتلاف اموال به منظور مقابله با نظام اسلامی.

2. جرایمی که در حوزه توهین به مقام بنیان‌گذار جمهوری اسلامی ایران و مقام رهبری اتفاق می‌افتد.

3. هر جرمی در حوزه مواد مخدر، روان گردان و پیش‌ساز‌های آن و قاچاق اسلحه، مهمات و اقلام و مواد تحت کنترل اتفاق بیفتد.

4. سایر مواردی که به موجب قوانین خاص در صلاحیت این دادگاه قرار می‌گیرد.

دادگاه نظامی

به جرایم نظامیان که در حیطه وظایف تخصصی خودشان مرتکب می‌شوند در این دادگاه رسیدگی می‌شود.

دادگاه روحانیت

دادگاهی که به جرائم روحانیان رسیدگی می‌کند و لازم به ذکر است که این دادگاه مستقیما زیر نظر رئیس قوه قضاییه خدمت می‌کند.

نکته: با توجه به موضوع جرمی که اتفاق افتاده است یا شکایتی که مطرح شده است پرونده به یکی از دادگاه‌های توضیح داده شده در بالا فرستاده می‌شود. تمامی این دادگاه‌ها در صورتی که پرونده برای اولین بار در آن جا مطرح و رسیدگی گردد و رای صادر شود دادگاه بدوی محسوب شده و رای صادره نیز رای بدوی است.

تاثیر رای دادگاه بدوی در دادگاه تجدید‌نظر

وقتی از رای‌ای که توسط دادگاه بدوی صادر شده تجدید‌نظر‌خواهی شود و به دادگاه تجدید نظر فرستاده شود، این دادگاه دوباره به پرونده رسیدگی می‌کند و اگر دلایل و اسناد و مدارک جدیدی ارائه نشده باشد احتمال تغییر حکم بدوی بسیار کم است زیرا اصل بر قطعیت احکام است و نمی‌توان آن‌ها را تغییر داد مگر اینکه در حکم ایراداتی وجود داشته باشد که خود یک مبحث جداگانه است.

برای دریافت اطلاعات بیشتر در خصوص دادگاه بدوی ، به کانال تلگرام حقوقی وکیل دات کام مراجعه نمایید. کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی وکیل دات کام نیز آماده‌اند تا با ارائه خدماتی در زمینه مشاوره حقوقی تلفنی وکیل دات کام به سوالات شما عزیزان پیرامون دادگاه بدوی پاسخ دهند.

سوالات متداول
دادگاه بدوی چه مرجعی می‌باشد؟

دادگاه بدوی رسیدگی اولیه به دعاوی را بر عهده دارد.

دادگاه بدوی چه انواعی دارد؟

دادگاه بدوی انواع مختلفی دارد همچون دادگاه کیفری یک و دو، دادگاه عمومی حقوقی، دادگاه انقلاب، دادگاه ویژه روحانیت و…

ارزش رای دادگاه بدوی چه میزان است؟

اگر در مهلت قانونی اعتراضی به رای نشود رای اجرا می‌شود و قابلیت سند رسمی را پیدا می‌کند.



:: برچسب‌ها: دادگاه بدوی ,
:: بازدید از این مطلب : 305
|
امتیاز مطلب : 1
|
تعداد امتیازدهندگان : 1
|
مجموع امتیاز : 1
تاریخ انتشار : یک شنبه 26 دی 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : vakiel

شرکت های دولتی در ایران به موسساتی گفته می‌شود که بیش از 50 درصد از سهام آن متعلق به دولت باشد. بسیاری از این موسسات با نام شرکت شناخته نمی‌شوند اما تمام ارکان یک شرکت را دارا بوده و اقدام به تجارت می‌کنند. این موسسات می‌توانند با فروش اوراق مشارکت، سهام مشارکتی و غیره وارد بورس شوند. اغلب این شرکت‌ها صنایع سنگین را در اختیار دارند و به صورت جامع المنافع فعالیت دارند. برای آشنایی بیشتر با انواع شرکت ها کلیک کنید.

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.
 

شرکت دولتی چیست‌‌‌ ؟

همانطور که در بالا خدمتتان توضیح‌ داده شد ‌‌‌شر‌کت‌ها‌ انواع مختلفی دارند و ‌‌‌شر‌کت‌های دولتی نیز از انواع ‌‌‌شر‌کت‌‌های تاسیس شده در کشور به حساب ‌می‌آیند. اگر بخواهیم مفهوم ‌‌‌شر‌کت‌‌های دولتی را به صورت واضح برایتان توضیح دهیم ‌می‌بایست بگوییم ‌‌‌شر‌کت ‌دولتی به ‌‌‌شر‌کتی گفته ‌می‌شود که مطابق قانون افتتاح گشته و حداقل پنجاه درصد سرمایه کلی آن متعلق به دولت ‌می‌باشد. حتی در برخی موارد دیده ‌می‌شود که دولت ‌‌‌شر‌کتی را مصادره ‌می‌کند و با سرمایه گذاری پنجاه درصدی در آن‌، ‌‌‌شر‌کت را ‌به یک‌‌‌‌ شر‌کت‌ دولتی تبدیل ‌می‌نماید. برای مثال ‌‌‌شر‌کت‌ مخابرات یک‌‌‌‌ شر‌کت ‌دولتی به حساب ‌می‌آید زیرا با اجازه قانون و دستگاه‌‌های دولتی دایر و اداره می‌گردد و بیش از پنجاه درصد سرمایه آن در‌ واقع متعلق به دولت ‌می‌باشد. برای آشنایی با روند ثبت شرکت کلیک کنید.

شرایط تشکیل شرکت های دولتی

برای اینکه‌ یک‌ ‌‌‌شر‌کت‌ دولتی تاسیس گردد‌ ‌می‌بایست شرایطی مهیا باشد تا ‌‌‌شر‌کت در واقع جزو ‌‌‌شر‌کت‌‌های دولتی محسوب شود. شرایط تشکیل ‌‌‌شر‌کت‌های دولتی به شرح زیر ‌می‌باشد. در صورت وجود هر نوع ابهام از خدمات مشاوره‌ای وکیل کار استفاده کنید.

  • یک ‌‌‌شر‌کت دولتی برای انجام امور دولت تشکیل خواهد شد و ‌می‌بایست حتما بیش از ۵۰ درصد سرمایه آن ‌به دولت تعلق داشته باشد.
  • برای اینکه یک ‌‌‌‌شر‌کت‌ دولتی تاسیس گردد ابتدا ‌می‌بایست ابتدا توسط مجلس شورای اسلا‌می ‌تصویب شود و این مجلس ‌‌‌شر‌کت‌ را تایید نماید. همچنین ‌‌‌شر‌کت‌هایی که ‌کمتر از ۵۰ درصد سرمایه دولتی دارند نمی‌توانند با افزایش سرمایه ‌‌‌شر‌کت ‌را به یک ‌‌‌شر‌کت ‌دولتی تبدیل کنند و در واقع این کار در کشور مجاز نخواهد بود.
  • تمامی ‌‌‌شر‌کت‌های دولتی به جهت کسب سود و درآمد برای کشور فعالیت ‌می‌کنند و در واقع فعالیت آن‌‌ها بیشتر به تاجران شباهت دارد. به همین دلیل هر ‌‌‌شر‌کت دولتی ‌می‌بایست از حقوق تجارت تابعیت کنند.
  • برخی از ‌‌‌شر‌کت‌‌های دولتی به عنوان موسسات عمومی نیز تشخیص داده ‌می‌شوند و چنانچه ‌‌‌شر‌کتی به عنوان موسسه عمومی تشخیص داده شود ‌می‌بایست طبق قانون خدمات عمومی ارائه نماید.

شرکت وابسته دولتی چیست‌‌‌ ؟

همانطور که در بالا گفته شد ‌‌‌شر‌کت‌‌هایی که بیش از ۵۰ درصد سرمایه دولتی در اختیار دارند یک ‌‌‌شر‌کت دولتی محسوب ‌می‌شوند اما ‌‌‌شر‌کت‌‌هایی که‌ سرمایه دولتی آن‌‌ها کمتر از ۵۰ درصد است ‌‌‌شر‌کت‌های وابسته ‌دولتی نامیده ‌می‌شوند. این به این معنیست که ‌‌‌شر‌کت وابسته به نهاد‌‌های دولتی ‌می‌باشد اما جزو ‌‌‌شر‌کت‌‌های دولتی به حساب نخواهد آمد. برای درک بهتر موضوع مقاله شخص حقوقی را مطالعه نمایید.

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.

برای دریافت اطلاعات بیشتر در خصوص شرکت دولتی، به کانال تلگرام حقوقی وکیل دات کام مراجعه نمایید. کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی وکیل دات کام نیز آماده‌اند تا با ارائه خدماتی در زمینه مشاوره حقوقی تلفنی وکیل دات کام به سوالات شما عزیزان پیرامون شرکت دولتی پاسخ دهند.

 

 

سوالات متداول

شرکت دولتی چه نوع شرکتی است؟

به شرکتی که بیش از 50 درصد سرمایه آن به دولت تعلق داشته باشد شرکت دولتی می‌گویند.

شرکت وابسته دولتی چیست؟

شرکت وابسته دولتی شرکتی است که کمتر از 50 درصد از سرمایه آن متعلق به دولت باشد.



:: برچسب‌ها: شرکت دولتی ,
:: بازدید از این مطلب : 355
|
امتیاز مطلب : 5
|
تعداد امتیازدهندگان : 1
|
مجموع امتیاز : 1
تاریخ انتشار : یک شنبه 26 دی 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : vakiel

مراحل دریافت پروانه کسب معمولا از دو طریق مراجعه حضوری و سامانه انجام می‌شود. سامانه پروانه کسب یا جواز کسب برای تمامی شهرها، ایرانیان اصناف است. هر شخصی برای به وجود آوردن یک واحد صنفی باید برای گرفتن مجوز لازم به اتحادیه مربوط مراجعه کرده و با طی کردن مراحلی پروانه‌ کسب خود را دریافت نماید. بنابراین برای راه اندازی یک شغل یا کسب و کار شما نیاز به داشتن مجوزهایی دارید که یکی از مهم‌ترین آنان پروانه‌ کسب می‌باشد. برای آشنایی بیشتر با جواز کسب کلیک کنید.

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.
 

مراحل دریافت پروانه کسب

برای اینکه پروانه‌ کسب خود را دریافت کنید باید مراحلی را طی کنید که در ادامه توضیح می‌دهیم:

برای بررسی و پیگیری تشریفات اداری این کار به اتحادیه مربوط مراجعه کرده و درخواست خود را برای دریافت پروانه کسب به طور کتبی ارائه دهید.

پس از ارائه دادن درخواست خود، رسید آن را دریافت نمایید.

بعد از آن مرحله بازدید و کارشناسی از محل کسب و کار واحد صنفی توسط کمیسیون بازرسی واحد صنفی مربوط آغاز می‌شود.

طی 15 روز کاری، اتحادیه نظر خود مبنی بر رد یا قبول درخواست شما برای پروانه‌ کسب به طور کتبی اعلام می‌کند.

بعد از آن شما باید مدارک خود را کامل کرده و به اتحادیه تسلیم نمایید.

بعد از انجام تمام مراحل بالا در صورت قبول کردن درخواست شما، پروانه‌ کسب شما صادر می‌شود.

مراحل ثبت درخواست و دریافت پروانه کسب در سامانه

سامانه یکپارچه ایرانیان اصناف (iranianasnaf.ir) مرجع صادرکننده جواز برای تمام استان‌های کشور است. برای ثبت درخواست در این سامانه ابتدا باید وارد سایت g4b.ir شده و حساب کاربری ایجاد نمایید. سپس با درخواست اولیه خود را مبنی بر صدور جواز در ثبت کرده و با دریافت کد رهگیری به سامانه ایرانیان اصناف مراجعه کنید. در صفحه اصلی سایت بر روی تکمیل فرایند ثبت نام زده و مراحل را به انتها برسانید. در نهایت به شما رسیدی مبنی بر اطلاعات واحد صنفی خودتان و اتحادیه مربوطه داده می‌شود. از رسید پرینت گرفته و نزد خود نگه دارید.

مدارک لازم برای دریافت پروانه کسب

. داشتن تابعیت ایرانی

. سند یا اجاره نامه رسمی یا عادی، مبایعه نامه به نام متقاضی

. ارائه کارت پایان خدمت و در صورت معافیت، ارائه گواهی معافیت

. گواهی عدم سوء پیشینه

. ارائه آخرین مدرک تحصیلی

. گواهی عدم اعتیاد به مواد مخدر

. کارت معاینه پزشکی و صلاحیت بهداشتی

. گواهی برای تجاری بودن محل کسب

. دارا بودن صلاحیت فنی برای مشاغل خاص

. ارائه گوهی موافق بودن اداره نظارت بر اماکن عمومی نیروی انتظامی

. عکس پرسنلی 12 عدد

. فتوکپی شناسنامه عکس‌دار

برای دریافت اطلاعات بیشتر در خصوص پروانه کسب، به کانال تلگرام حقوقی وکیل دات کام مراجعه نمایید. کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی وکیل دات کام نیز آماده‌اند تا با ارائه خدماتی در زمینه مشاوره حقوقی تلفنی وکیل دات کام به سوالات شما عزیزان پیرامون پروانه کسب پاسخ دهند.

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید یا می توانید مقالات مجله حقوقی وکیل دات کام را مطالعه نمایید.

 



:: برچسب‌ها: مراحل دریافت پروانه کسب ,
:: بازدید از این مطلب : 356
|
امتیاز مطلب : 5
|
تعداد امتیازدهندگان : 1
|
مجموع امتیاز : 1
تاریخ انتشار : جمعه 24 دی 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : vakiel

موضوعی که در این مقاله می‌خواهیم راجع به آن صحبت کنیم اسناد تجاری می‌باشد. پیش از بیان هر نکته و مطلبی در این خصوص باید به تعریف سند تجاری بپردازیم. در مواد قانونی بیان شده است که سند تجاری نوشته‌ای است که در مقام دفاع یا دعوا می‌توان به آن استناد کرد و همچنین این امکان وجود دارد که از طریق سند مواردی مثل عمل حقوقی و یا یک قرارداد و یا یک تعهد را اثبات کرد.

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.
 

آشنایی با انواع اسناد تجاری

در قانون تعریف مشخصی برای اسناد تجاری ارائه نشده است. اما در میان تجار و کسبه به اسنادی که برای معاملات غیر نقدی استفاده می‌شود، می‌گویند. از جمله این اسناد می‌توان به چک، سفته و برات اشاره کرد؛ بارنامه، اوراق قرضه و هر سند دیگری که به منظور انتقال مال یا کالایی باشد، در دسته اسناد تجاری نیز قرار می‌گیرد. هر کدام از این اسناد دارای قوانین مشخصی هستند که در نحوه برآورده کردن حقوق مربوط به دارنده و صادر کننده آن تفاوت‌هایی وجود دارد. برای آشنایی بیشتر بر روی لینک های زیر کلیک کنید.

چک چیست

تعریف سفته چیست

برات چیست

ویژگی های اسناد تجاری

برای آنکه بتوانیم اسناد تجاری را از سایر اسناد مجزا کنیم، باید چهار ویژگی زیر را دارا باشند.

1- سند تجاری نباید مربوط به یک مال خاص باشد، بلکه سندی است که بتواند اصالت هر مالی را مشخص کند. برای مثال سند یک خانه سند تجاری نیست چرا که آن سند تنها مختص به آن خانه مشخص است.

2- برای اعتبار بخشیدن به هر نوع سند تجاری باید اصول و ضوابط خاصی را رعایت کرد. عدم رعایت اصول مربوطه آن سند را فاقد اعتبار می‌کند. برای مثال چکی که امضا و مهر نشده باشد، فاقد هیچ گونه ارزشی است. اهمیت شرایط شکلی اسناد تجاری به این جهت است که اگر در تنظیم اسناد تجاری این شرایط رعایت نشود سند مذکور حمایت قانون را نخواهد داشت. پس اگر یک سری شرایط رعایت نشود سند مذکور همچنان سند باقی خواهد ماند ولی برای ضمانت اجرا این اسناد مورد حمایت قانون قرار نمی‌گیرند.

3- اغلب اسنادتجاری در یک بازه زمانی مشخص دارای اعتبار هستند. درج تاریخ به منظور قابل پیگیری بودن از نظر قانونی انجام می‌شود.

4- هر کدام از اسنادتجاری دارای مزایایی هستند که قانون به منظور برآورده کردن حقوق دارنده آن قوانینی وضع کرده است، بنابراین حمایت قانونی از اسناد تجاری از ویژگی‌هایی است که منجر به اعتبار بخشی آن‌ها می‌شود.

5- هر سند تجاری قابل نقل و انتقال هست. شخصی که دارنده سند تجاری است به سبب این ویژگی می‌تواند سند تجاری را در اختیار شخص دیگری قرار بدهد و این کار با سهولت انجام می‌شود.

بررسی تفاوت اسناد تجاری و غیرتجاری

پیش از بیان هر مطلبی باید بیان کنیم که منظور از اسناد تجاری چه نوع سندی می‌باشد. منظور ما از اسناد تجاری اسنادی چک، برات و سفته می‌باشد. از این اسناد در روابط بازرگانی استفاده می‌شود. نکته بسیار مهمی که حتما باید به آن توجه کرد این است که در معنای خاص اسناد تجاری‌ای که مورد حمایت قانونگذار قرار می‌گیرد اوصاف و ویژگی‌های خاصی را دارند که در ادامه به بررسی اوصاف و ویژگی‌های خاص آن‌ها می‌پردازیم.

برخورداری از مزایای قانونی سندتجاری

کسی که سند تجاری را در دست دارد در صورتی که بخواهد دعوایی را اقامه کند حق انتخاب دارد در خصوص دادگاه‌هایی که می‌تواند به آن‌ها مراجعه کند. همانطور که می‌دانیم شخصی که خواهان است یعنی شخصی که می‌خواهد دعوا را اقامه کند باید به دادگاه صالح رجوع کند. در خصوص اسناد تجاری این امتیاز برای دارندگان آن‌ها وجود دارد که می‌توانند به دادگاه محل اقامت خوانده مراجعه کنند. منظور از خوانده شخصی است که دعوا قرار است بر علیه او اقامه شود. همچنین این امکان را دارند که به دادگاهی رجوع کنند که در محل ثبت سند واقع شده است. همچنین این امکان برای آن‌ها وجود دارد که به دادگاهی مراجعه کنند که گواهی عدم پرداخت در حوزه آن صادر گشته است.

خلاصه ای از مزایای اسناد تجاری

  • قوانین مشخصی برای سند تجاری وضع شده است
  • فرم و ماهیت اسناد مشخص و قابل تشخیص است
  • موجب تسهیل در معاملات می‌شوند
  • اسنادتجاری می‌توانند به عنوان وثیقه استفاده شوند
  • به موجب یک سند چند نفر می‌توانند آن را به طور تضامنی تایید کنند
  • قابل انتقال بودن به غیر (ظهر نویسی)
  • قابل وصول بودن حتی به قیمت توقیف اموال صادر کننده

خدمات موسسه وکیل دات کام

بسیاری از تجار و کسبه روزانه با همین اسنادتجاری اقدام به خرید و فروش کرده و از آن‌ها در معاملات خود استفاده می‌نمایند. نحوه بستن قرارداد و صدور این اسناد پیامدهای قانونی برای صادرکننده و دارنده آن ایجاد می‌کند که برای جلوگیری و رفع آن‌ها باید نسبت به قوانین مربوطه اطلاعات کافی داشته باشید. موسسه حقوقی وکیل داتکام به صورت تلفنی و حضوری خدمات حقوقی ارائه می‌دهد، بنابراین کافیست با شماره های درج شده تماس گرفته و در خصوص مسائل خود مشاوره حقوقی دریافت کنید.

برای دریافت اطلاعات بیشتر در خصوص اسناد تجاری، به کانال تلگرام حقوقی وکیل دات کام مراجعه نمایید . کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی وکیل دات کام نیز آماده‌اند تا با ارائه خدماتی در زمینه مشاوره حقوقی تلفنی وکیل دات کام به سوالات شما عزیزان پیرامون اسناد تجاری پاسخ دهند.

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.


:: برچسب‌ها: ویژگی اسناد تجاری ,
:: بازدید از این مطلب : 324
|
امتیاز مطلب : 2
|
تعداد امتیازدهندگان : 1
|
مجموع امتیاز : 1
تاریخ انتشار : جمعه 24 دی 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : vakiel

صلاحیت محلی دادسرا و دادگاه کیفری به چه صورت است ؟ آنچه که در این مقاله می‌خواهیم مورد بررسی قرار بدهیم بررسی موضوع صلاحیت محلی در تحقیقات مقدماتی می‌باشد. به عبارت دیگر مرجعی که تحقیقات مقدماتی را انجام می‌دهد باید برای انجام اقداماتی از این قبیل از صلاحیت محلی برخوردار باشد. در واقع برای اینکه تحقیقات مربوطه انجام شود مرجع مذکور باید صلاحیت این را داشته باشد که در خصوص اتهام مربوطه اظهار نظر کند و تحقیقاتی را انجام دهد. در این مقاله قصد داریم که نکات مربوط به این بحث را مورد بررسی دقیق قرار بدهیم و در این راستا به مواد قانون آیین دادرسی کیفری نیز استناد می‌کنیم.

 

 

منبع : صلاحیت محلی دادسرا

 

مفهوم صلاحیت محلی در جرایم کیفری

ماده‌ای که در خصوص صلاحیت محلی در حوزه کیفری از اهمیت بسیاری برخوردار است ماده ۱۱۶ قانون آیین دادرسی کیفری می‌باشد. در این ماده بیان شده است که بازپرس در حوزه قضایی محل ماموریت خود استقرار می‌یابد و در مواردی که قانون اجازه می‌دهد موظف به آغاز تحقیقات است و این یعنی صلاحیت محلی دارد:

الف- جرم در حوزه قضایی محل مأموریت او اتفاق بیفتد.
ب – جرم در حوزه قضایی دیگری اتفاق بیفتد ولی در حوزه قضایی محل مأموریت او کشف گردد یا متهم در آن حوزه دستگیر بشود.
پ – جرم در حوزه قضایی دیگری اتفاق افتد، اما متهم یا مظنون به ارتکاب جرم در حوزه قضایی محل مأموریت او سکونت داشته باشد.
در واقع این ماده این نکته را بیان می‌کند که مرجع تحقیقات مقدماتی در حوزه قضایی مشخصی صلاحیت این را دارد که درخصوص شکایت طرح شده اقداماتی را انجام بدهد و در واقع این ماده به این سوال پاسخ می‌دهد که در چه موقعیت‌هایی مقامات از صلاحیت محلی برخوردار هستند تا اقدامات مربوطه را انجام دهند.

شروع رسیدگی در دادسرا

در ماده ۸۹ قانون آیین دادرسی کیفری آمده است که شروع به تحقیقات مقدماتی از سوی بازپرس تنها در صورتی امکان پذیر است که دادستان پرونده را به بازپرس ارجاع دهد. اگر بازپرس، شاهد و نظاره‌گر وقوع جرم باشد تحقیقات را شخصا آغاز می‌کند، مراتب را سریعا به دادستان اطلاع می‌دهد و در صورت ارجاع دادستان، ملزم به ادامه تحقیقات است.
مطابق آنچه که در این ماده آمده است متوجه می‌شویم که هنگامی که اشخاص قصد دارند از حق شکایت خود استفاده کنند شکایت خود را ابتدا در دادسرا طرح می‌کنند و نوبت به بازپرس می‌رسد که به شکایت طرح شده در دادسرا رسیدگی کند. اما او زمانی می‌تواند اقداماتی را در خصوص شکایت طرح شده انجام دهد که شکایتی که از آن صحبت می‌کنیم از طرف شخص دادستان و یا معاون دادستان به او ارجاع شده باشد.

بررسی صلاحیت محلی دادگاه‌ها

در خصوص صلاحیت محلی دادگاه‌ها نیز باید بیان کنیم که در واقع دادگاهی دارای صلاحیت برای رسیدگی می‌باشد که در محل وقوع جرم باشد. مستند ما در این خصوص ماده ۳۱۰ قانون آیین دادرسی کیفری است که بیان می‌کند که متهم در دادگاهی محاکمه می‌شود که جرم در حوزه آن اتفاق بیفتد.

صلاحیت محلی دادگاه در صورت ارتکاب چند جرم توسط یک نفر

اگر شخصی مرتکب چند جرم در حوزه‌های قضایی مختلف گردد، رسیدگی در دادگاهی صورت می‌گیرد که مهمترین جرم در حوزه آن اتفاق افتاده است. چنانچه جرائم ارتکابی از حیث مجازات مساوی باشد، دادگاهی که مرتکب در حوزه آن دستگیر شود، به همه آن‌ها رسیدگی خواهد کرد. در صورتی که متهم دستگیر نشده باشد، دادگاهی که ابتداء تعقیب در حوزه آن شروع شده است، صلاحیت رسیدگی به تمام جرائم را دارد.

نتیجه

بنابراین با توجه به آنچه که تا به اینجا بیان کردیم و همچنین با استناد به موادی که به ذکر آن‌ها پرداختیم تحقیقات مقدماتی در دادسرای محل وقوع جرم آغاز می‌شود و زمانی که منتهی به صدور قرار می‌گردد و کیفرخواست نیز صادر می‌شود نوبت به دادگاه می‌رسد تا محاکمه را انجام دهد. منظور ما از دادگاه دادگاه محل وقوع جرم است.
اما همانطور که پیشتر به ماده ۱۱۶ قانون مدنی اشاره شد و در بحث نیابت قضایی مواردی مطرح گردید، این امکان وجود دارد که تحقیقات مربوطه در دادسرایی غیر از دادسرای مربوطه انجام شود.

برای دریافت اطلاعات بیشتر در خصوص صلاحیت محلی دادسرا، به کانال تلگرام حقوقی وکیل دات کام مراجعه نمایید. کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی وکیل دات کام نیز آماده‌اند تا با ارائه خدماتی در زمینه مشاوره حقوقی تلفنی وکیل دات کام به سوالات شما عزیزان پیرامون صلاحیت محلی دادسرا پاسخ دهند.

سوالات متداول
منظور از صلاحیت محلی در حوزه جرایم و حقوق کیفری چیست ؟

یعنی چه دادگاهی می‌تواند و باید به جرم رسیدگی کند.

صلاحیت محلی دادگاه در مورد فردی که در حوزه‌های قضایی مختلف مرتکب جرم شود چیست ؟

دادگاه حوزه‌ای که مهم‌تریم جرم در آن وقوع یافته صلاحیت محلی دارد.

آیا ممکن است در آن واحد چندین مرجع صلاحیت محلی رسیدگی به جرم را داشته باشند و در این صورت تکلیف چیست ؟

بله. در این صورت دادگاهی که زودتر رسیدگی را شروع کرده صلاحیت محلی دارد.



:: برچسب‌ها: صلاحیت محلی دادسرا ,
:: بازدید از این مطلب : 320
|
امتیاز مطلب : 4
|
تعداد امتیازدهندگان : 1
|
مجموع امتیاز : 1
تاریخ انتشار : پنج شنبه 23 دی 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : vakiel

قبض انبار چیست ؟ انبار عمومی موسسه‌ای است بازرگانی که برای ارائه خدمات و قبول امانت و نگهداری مواد اولیه و تولیدات صنعتی و کشاورزی و کالا‌های صاحبان صنایع و کشاورزان و بازرگانان، با موافقت هیئت نظارت بر انبار‌‌های عمومی و با رعایت مقررات این قانون و آیین‌نامه‌های مربوط به صورت شرکت سهامی، تاسیس و بر طبق مقررات ایران به ثبت رسیده باشد. انبارهای عمومی در مقابل به امانت گرفتن کالا‌ها، سندی صادر می‌کنند که از دو قسمت قبض رسید و برگ وثیقه تشکیل شده که به قبض انبار موسوم است. در ادامه به بررسی دقیق آن می‌پردازیم. در صورتی که به مساله‌ای برخورد کردید، می‌توانید از خدمات وکیل کار استفاده بفرمایید.

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.
 
 
 

قبض انبار

قبض انبار سندی است مشابه سفته که با امضای آن، بازرگان متعهد می‌گردد، مبلغی را در زمان معین به دارنده پرداخت کند. تفاوت این سند با سفته در آن می‌باشد که با امضای آن، متعهد به دارنده حق و اجازه می‌دهد در صورت عدم پرداخت به موقع مبلغ مندرج در آن، کالا‌های مندرج در سند را که در انبار عمومی یا نزد خود تاجر موجود می‌باشد، از طریق ثبت محل به نفع خود به فروش برساند و از حاصل آن، طلب خود را برداشت نماید.
در واقع قبض انبار وسیله ایجاد وثیقه به نفع دارنده سند است تا در صورت عدم پرداخت مبلغ تعهد شده بتواند بدهی خود را از محل آن وصول کند و همچنین برای اخذ وام توسط صاحب کالا به کار می‌رود.

پرداخت قبض

برگ‌ وثیقه متضمن موجودی است که با رسیدن آن، مبلغ مندرج در برگ باید پرداخت شود. اما دارنده قبض رسید می‌تواند تمام مبلغ مذکور در پشت برگ وثیقه را قبل از انقضای سر رسید وام پرداخت و عندالاقتضا در صندوق انبار عمومی تودیع و کالای خود را مسترد دارد.
وجود صندوق انبار عمومی باعث می‌شود که پرداخت مبلغ مندرج در قطع‌نامه آسان شود و در نتیجه، مالک کالا بتواند با پرداخت مبلغ مذکور کالا را آزاد کند و آن را به فروش برساند.

مفاد الزامی مشترک قبض انبار

قبض انبارها برای اینکه از اعتبار خوبی برخوردار شوند باید دارای ویژگی‌هایی باشند:

  1. محل انبار: مکان دقیق انبار و مشخصات آن باید به دقت نگارش شود.
  2. تاریخ صدور رسید: ذکر این تاریخ اهمیت زیادی از نظر حسابرسی و حقوقی دارد چراکه به آن استناد می‌شود. همچنین هر تعداد رسیدی که صادر شود باید به دقت مکتوب گردد.
  3. نوع نگهداری کالا و هزینه نگهداری آن: ذکر آن از نظر حقوقی و حسابداری اهمیت دارد تا حقوق و تکالیف هر طرف و ثمن معامله مشخص شود.
  4. امضای انباردار: برای اینکه سندی قابلیت استناد در دادگاه داشته باشد باید امضا شود. انباردار یا نماینده او باید قبض را امضا نمایند.
  5. پیش پرداخت و هزینه‌های مربوطه: نگارش این موارد برای گمرک و محاسبه هزینه‌های مالیاتی نیز اهمیت دارد.
  6. و…

برای دریافت اطلاعات بیشتر در خصوص قبض انبار، به کانال تلگرام حقوقی وکیل دات کام مراجعه نمایید . کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی وکیل دات کام نیز آماده اند تا با ارائه خدماتی در زمینه مشاوره حقوقی تلفنی وکیل دات کام به سوالات شما عزیزان پیرامون قبض انبار پاسخ دهند.

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.
 


:: برچسب‌ها: قبض انبار ,
:: بازدید از این مطلب : 335
|
امتیاز مطلب : 3
|
تعداد امتیازدهندگان : 1
|
مجموع امتیاز : 1
تاریخ انتشار : چهار شنبه 22 دی 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : vakiel

قبض انبار چیست ؟ انبار عمومی موسسه‌ای است بازرگانی که برای ارائه خدمات و قبول امانت و نگهداری مواد اولیه و تولیدات صنعتی و کشاورزی و کالا‌های صاحبان صنایع و کشاورزان و بازرگانان، با موافقت هیئت نظارت بر انبار‌‌های عمومی و با رعایت مقررات این قانون و آیین‌نامه‌های مربوط به صورت شرکت سهامی، تاسیس و بر طبق مقررات ایران به ثبت رسیده باشد. انبارهای عمومی در مقابل به امانت گرفتن کالا‌ها، سندی صادر می‌کنند که از دو قسمت قبض رسید و برگ وثیقه تشکیل شده که به قبض انبار موسوم است. در ادامه به بررسی دقیق آن می‌پردازیم. در صورتی که به مساله‌ای برخورد کردید، می‌توانید از خدمات وکیل کار استفاده بفرمایید.

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.
 
 
 

قبض انبار

قبض انبار سندی است مشابه سفته که با امضای آن، بازرگان متعهد می‌گردد، مبلغی را در زمان معین به دارنده پرداخت کند. تفاوت این سند با سفته در آن می‌باشد که با امضای آن، متعهد به دارنده حق و اجازه می‌دهد در صورت عدم پرداخت به موقع مبلغ مندرج در آن، کالا‌های مندرج در سند را که در انبار عمومی یا نزد خود تاجر موجود می‌باشد، از طریق ثبت محل به نفع خود به فروش برساند و از حاصل آن، طلب خود را برداشت نماید.
در واقع قبض انبار وسیله ایجاد وثیقه به نفع دارنده سند است تا در صورت عدم پرداخت مبلغ تعهد شده بتواند بدهی خود را از محل آن وصول کند و همچنین برای اخذ وام توسط صاحب کالا به کار می‌رود.

پرداخت قبض

برگ‌ وثیقه متضمن موجودی است که با رسیدن آن، مبلغ مندرج در برگ باید پرداخت شود. اما دارنده قبض رسید می‌تواند تمام مبلغ مذکور در پشت برگ وثیقه را قبل از انقضای سر رسید وام پرداخت و عندالاقتضا در صندوق انبار عمومی تودیع و کالای خود را مسترد دارد.
وجود صندوق انبار عمومی باعث می‌شود که پرداخت مبلغ مندرج در قطع‌نامه آسان شود و در نتیجه، مالک کالا بتواند با پرداخت مبلغ مذکور کالا را آزاد کند و آن را به فروش برساند.

مفاد الزامی مشترک قبض انبار

قبض انبارها برای اینکه از اعتبار خوبی برخوردار شوند باید دارای ویژگی‌هایی باشند:

  1. محل انبار: مکان دقیق انبار و مشخصات آن باید به دقت نگارش شود.
  2. تاریخ صدور رسید: ذکر این تاریخ اهمیت زیادی از نظر حسابرسی و حقوقی دارد چراکه به آن استناد می‌شود. همچنین هر تعداد رسیدی که صادر شود باید به دقت مکتوب گردد.
  3. نوع نگهداری کالا و هزینه نگهداری آن: ذکر آن از نظر حقوقی و حسابداری اهمیت دارد تا حقوق و تکالیف هر طرف و ثمن معامله مشخص شود.
  4. امضای انباردار: برای اینکه سندی قابلیت استناد در دادگاه داشته باشد باید امضا شود. انباردار یا نماینده او باید قبض را امضا نمایند.
  5. پیش پرداخت و هزینه‌های مربوطه: نگارش این موارد برای گمرک و محاسبه هزینه‌های مالیاتی نیز اهمیت دارد.
  6. و…

برای دریافت اطلاعات بیشتر در خصوص قبض انبار، به کانال تلگرام حقوقی وکیل دات کام مراجعه نمایید . کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی وکیل دات کام نیز آماده اند تا با ارائه خدماتی در زمینه مشاوره حقوقی تلفنی وکیل دات کام به سوالات شما عزیزان پیرامون قبض انبار پاسخ دهند.

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.


:: برچسب‌ها: قبض انبار ,
:: بازدید از این مطلب : 335
|
امتیاز مطلب : 4
|
تعداد امتیازدهندگان : 1
|
مجموع امتیاز : 1
تاریخ انتشار : چهار شنبه 22 دی 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : vakiel

اعلام ورشکستگی چگونه انجام می‌شود؟ فعالیت تجاری شرکت‌های تجاری و تاجران یک پایان تلخ به نام ورشکستگی دارد. زمانی که بدهی‌های یک تاجر یا شرکت تجاری از دارایی‌هایش بیشتر باشد، به اصطلاح می‌گوییم که ورشکسته شده است. در چنین شرایطی بهتر است تاجر ورشکسته از قوانین و حمایت‌هایی که از او می‌شود اطلاع داشته باشد زیرا این اطلاعات موجب کاهش مشکلات شخص ورشکسته خواهد شد. ورشکستگی ممکن است توسط طلبکاران تاجر یا دادستان به دادگاه اعلام شود. و یا ممکن است خود تاجر اعم از حقیقی یا حقوقی ورشکستگی را به دادگاه اظهار نماید. پرسش اینجاست که آیا از نظر قانون میان ورشکستگی اشخاص حقیقی با اشخاص حقوقی تفاوتی وجود دارد؟

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.
 

اعلام ورشکستگی اشخاص حقیقی و حقوقی

اعلام ورشکستگی چگونه انجام می‌شود؟ مقصود از شخص حقیقی تاجر، انسانی است که به عنوان تاجر شناخته می‌شود و مقصود از شخص حقوقی تاجر، یک نهاد یا یک شرکت تجاری است. قانون در زمینه ورشکستگی و آثار آن میان اشخاص حقیقی و حقوقی تفکیکی قائل نشده است. تمامی احکام، آثار ورشکستگی و قواعد در مورد اعلام ورشکستگی برای همه تجار اعم از حقیقی و حقوقی به شکل یکسان اعمال می‌گردد.

باید توجه داشت که ورشکستگی مخصوص تجار می‌باشد خواه حقیقی یا حقوقی باشند. افرادی مثل اشخاص صغیر یا محجور که از نظر قانون برای انجام فعالیت تجاری اهلیت ندارند نمی‌توانند اعلام ورشکستگی نمایند. این اشخاص حتی اگر فعالیت تجاری انجام دهند باز هم قانون آن‌ها را تاجر به حساب نمی‌آورد لذا احکام ورشکستگی نیز برای آن‌ها اعمال نمی‌گردد. در شرکت‌های تجاری نیز کارمندان و نمایندگان شرکت تاجر محسوب نمی‌شوند بنابراین مشمول احکام مربوط به ورشکستگی و اعلام آن نمی‌گردند.

اعلام ورشکستگی

دادگاه صالح برای رسیدگی به یک پرونده ورشکستگی دادگاه محل اقامت تاجر یا شرکت تجاری است. اما چه اشخاصی می‌توانند جهت اعلام ورشکستگی به این دادگاه مراجعه کنند؟ قانون تجارت اشخاصی که می‌توانند این اقدام را انجام دهند معرفی می‌کند. در ماده 415 قانون تجارت آمده است: «ورشکستگی تاجر به حکم محکمه بدایت در موارد ذیل اعلام می شود:
الف) بر حسب اظهار خود تاجر
ب) به موجب تقاضای یک یا چند نفر از طلبکارها
ج) بر حسب تقاضای مدعی‌العموم »

دلایل ورشکستگی

صرف اعلام ورشکستگی کافی نیست و ورشکستگی تاجر باید در دادگاه به اثبات برسد و دلایل زیادی برای اثبات این امر وجود دارد. از مهم‌ترین دلایل آن می‌توان به موارد ذیل اشاره کرد:

  1. طلبکاران تاجر رسید چک برگشتی و بلامحل یا واخواست سفته را به دادگاه عرضه کنند.
  2. تاجر اموال و دارایی شرکت را با قیمت بسیار پایین بفروشد.
  3. حوادث طبیعی یا غیر طبیعی نظیر زلزله یا آتش سوزی که باعث نابودی سرمایه و اموال تاجر شود.
  4. بنگاه تجاری یا همان محل انجام فعالیت‌های تجاری بسته شود.
  5. اجرائیه‌های متعددی علیه تاجر یا شرکت تجاری صادر گردد.
  6. تاجر توانایی بازپرداخت وام دریافتی را نداشته باشد.
  7. خود تاجر به ورشکستگی اقرار کند و این امر توسط گزارش حسابرس و حسابدار تاجر تایید شود.

آثار ورشکستگی

صدور حکم ورشکستگی آثار متعددی برای تاجر به همراه دارد. از جمله مهم‌ترین آثار آن ممنوعیت تاجر از انجام فعالیت تجاری است. اگر تاجری پس از صدور حکم ورشکستگی، اقدام به فعالیت تجاری کند تمامی قراردادها و معاملات او باطل می‌شود. تنها در صورتی که تاجر ورشکسته ثابت کند این معامله به سود طلبکاران سابق بوده و با تایید مدیر تصفیه این معامله باطل نمی‌گردد.

از دیگر عواقبی که به دنبال صدور حکم ورشکستگی برای تاجر ایجاد می‌شود می‌توان به موارد ذیل اشاره کرد:

  1. اعتبار تاجر از بین می‌رود.
  2. تاجر ورشکسته دیگر اجازه‌ اداره اموال خود را ندارد و مدیر تصفیه بر این موضوع نظارت می‌کند.
  3. تاجر ورشکسته نمی‌تواند در شکایات و دعاوی مطرح شده علیه خود دخالتی داشته باشد و مدیر تصفیه به این امر رسیدگی می‌کند.
  4. دیون مؤجل تاجر پس از صدور حکم ورشکستگی همگی حال می‌شوند. یعنی بدهی‌هایی که زمان پرداخت آن‌ها هنگام صدور حکم ورشکستگی نرسیده نیز باید بدون در نظر گرفتن موعد سررسیدشان با فروش اموال تاجر پرداخت شوند.
برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.

سؤالات متداول

آیا ورشکستگی در میان تجار حقیقی و حقوقی متفاوت است ؟

خیر تمامی احکام، آثار ورشکستگی و قواعد در مورد اعلام ورشکستگی برای همه تجار اعم از حقیقی و حقوقی به شکل یکسان اعمال می‌گردد.

چه کسانی می‌توانند ورشکستگی تاجر را به محاکم حقوقی اعلام کنند ؟

مطابق ماده 415 قانون تجارت، با اظهار خود تاجر یا توسط اعلام طلبکاران وی و یا توسط دادستان (مدعی‌العموم) ورشکستگی به دادگاه اعلام می‌شود.

آیا نمایندگان و کارمندان شرکت تجاری مشمول احکام ورشکستگی می‌شوند ؟

خیر کارمندان و نمایندگان شرکت تاجر محسوب نمی‌شوند بنابراین مشمول احکام مربوط به ورشکستگی و اعلام آن نمی‌گردند.

برای دریافت اطلاعات بیشتر در خصوص اعلام ورشکستگی ، به کانال تلگرام حقوقی وکیل دات کام مراجعه نمایید. کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی وکیل دات کام نیز آماده‌اند تا با ارائه خدماتی در زمینه مشاوره حقوقی تلفنی وکیل دات کام به سوالات شما عزیزان پیرامون اعلام ورشکستگی پاسخ دهند.



:: برچسب‌ها: اعلام ورشکستگی چه مزایا و معایبی دارد؟ ,
:: بازدید از این مطلب : 358
|
امتیاز مطلب : 3
|
تعداد امتیازدهندگان : 1
|
مجموع امتیاز : 1
تاریخ انتشار : سه شنبه 21 دی 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : vakiel

مرجع صادر کننده جواز کسب فروش لوازم آرایشی در هر شهر متفاوت است. در تهران اتحادیه خرازان تحت عنوان رسته خرازی برای متقاضیان فروش لوازم آرایشی و بهداشتی جواز صادر می‌کند. برای آن که بتوانید در شهر خود مرجع صادرکننده جوازتان را پیدا کنید، می توانید با تلفن های درج شده و یا اتاق اصناف شهرستان‌تان تماس گرفته و اطلاعات مربوط را درخواست کنید. در ادامه به طور کلی نحوه دریافت جواز و مدارک مورد نیاز برای فروش لوازم آرایشی و بهداشتی شرح داده شده است.

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.
 

آیا گرفتن جواز کسب فروش لوازم آرایشی الزامی است؟

پروانه کسب سندی است که نشان می‌دهد فرد صلاحیت فروش لوازم آرایشی را دارد. برای هر شخصی ‌که بخواهد به صورت قانونی فعالیت خرید و فروش انجام دهد گرفتن پروانه کسب الزامی است. این مجوز نشان دهنده قانونی بودن فعالیت فروشنده است و مرجع صادرکننده آن اتحادیه خرازان تهران می‌باشد. به موجب این جواز می‌توانید از امتیازات مربوط به اتحادیه مربوطه بهره مند شده و از حمایت های اتحادیه شامل حالتان شود. لازم به ذکر است که مرجع صادر کننده در هر شهر تفاوت دارد و برخی قوانین نیز متفاوت است. برای آشنایی بیشتر با جواز کسب کلیک کنید.

مساحت مورد نیاز برای گرفتنجواز کسب فروش لوازم آرایشی چه قدر است؟

چه فروشنده بخواهد ملکی را خریداری کند و چه بخواهد اجاره کند باید به این نکته توجه کند که حداقل مساحت لازم برای جواز کسب فروش لوازم آرایشی و بهداشتی حداقل 6 متر مربع است. در قانون مربوط به اتحادیه صنف خرازان تهران با دریافت پروانه این رسته شغلی می‌توانید اقدام به فروش اقلام زیر کنید.

عطریات شامل اسپری و انواع خشبو کننده ها

لوازم بهداشتی آرایشی

لوازم بهداشتی کودک

انواع بدلیجات و لوازم زینتی

شال، جوراب، لباس زیر زنانه و مردانه

انواع لوازم دوخت و دوز (نخ، سوزن، کاموا، دکمه، ملیله دوزی، زری دوزی، منجوق، قلاب دوزی و…)

انواع گیره ها و سنجاق سر

اسباب بازی کودکان

چوب سیگار، پیپ، کیف بغل، انواع نشان های آماده برای دوخت روی لباس (ارتشی و..)

شرایط دریافت جواز کسب فروش لوازم آرایشی

الف: شرایط عمومی

۱- گواهی صلاحیت یا همان عدم سو پیشینه از نیروی انتظامی

۲- سند مالکیت عین، منفعت و یا منافع از جمله اجاره نامه، صلح نامه، هبه، قرارداد مشارکت، مبایعه نامه و یا هر قراردادی که از منظر قانونی معتبر باشد؛ اعم از رسمی و عادی. در روستاها احراز مالکیت براساس عرف محل می‌باشد. اشخاصی که سند عادی دارند باید تعهدی مبنی بر پذیرش مسئولیت حقوقی ناشی از آن ارائه دهند.

۳- گواهی مالیاتی از اداره مالیات ذی ربط مبنی بر تشکیل پرونده مالیاتی و تصفیه حساب

۴- شناسنامه و کارت ملی برای ایرانیان و گذرنامه و پروانه کار برای اتباع خارجی

۵- گواهی گذراندن دوره آموزشی احکام تجارت و کسب و کار در قالب دستورالعمل های آموزشی قانون نظام صنفی (کلاس های تهران مجازی است)

۶- کارت پایان خدمت یا معافیت دائم یا پزشکی نظام وظیفه یا گواهی اشتغال به تحصیل برای آقایان کمتر از ۵۰ سال

ب: شرایط اختصاصی

1- داشتن محلی که از نظر متراژ مطابق با قانون باشد و از نظر موقعیت مکانی مورد تایید امکان قرار گیرد.

2- انتخاب نام متناسب با عفت عمومی

3- داشتن وسايل و تجهیزات متناسب و لازم برای فروش

مکان مناسب به منظور اتخاذ جواز کسب فروش لوازم آرایشی

علاوه براینکه قانون برای متراژ داخلی واحد فروش ضوابطی را وضع نموده در خصوص موقعیت مکانی نیز موارد زیر باید رعایت شود:
۱) در صورت فروش لباس زیر دید از بیرون نداشته باشد. ویترین باید طوری چیده شود که مطابق با عرف باشد.

2) نکات بهداشتی درمحیط واحد فروش باید طبق پروتکل‌های قانون رعایت شود مانند داشتن هواکش مناسب.

3) الزامی نیست اما بهتر است که واحد صنفی دوربین مدار بسته داشته باشد.

شرایط محیطی و موقعیت مکانی واحد باید به تایید اماکن برسد.

مدارک لازم برای راه اندازی فروشگاه لوازم آرایشی و بهداشتی

۱) اصل و کپی کارت ملی و شناسنامه متقاضی

۲) نمره قبولی آزمون تجارت و کسب و کار

۳) عکس سه در چهار متقاضی

۴) سند ملکی یا اجاره نامه یا مبایعه نامه به نام متقاضی

5) گواهی عدم سوپیشینه

6) فیش واریزی مبلغ عضویت در صنف خرازان

مراحل گرفتن مجوز فروش لوازم آرایشی و بهداشتی

هر خانم و آقایی برای گرفتن جواز فروش لوازم آرایشی و بهداشتی باید مراحل زیر را طی نماید:

۱/ ارسال درخواست جواز از طریق سامانه ایرانیان اصناف به آدرس iranianasnaf.ir. این درخواست می‌تواند به صورت کتبی به اتحادیه خرازان ارسال گردد.

۲/ تکمیل فرم‌های اداری مربوطه و تحویل کلیه مدارک لازم کمیسیون بازرسی اتحادیه خرازان که بعد بازدید از محل ارائه می‌دهند.

۳/ هیئت مدیره اتحادیه جلسه‌ای تشکیل می‌دهد و درخواست متقاضی را در این جلسه بررسی می‌نماید. در صورت وجود تمام شرایط تاییده پروانه فروش لوازم آرایشی برای فرد صادر می‌شود.

۴/ فرد حق عضویت خود را پرداخت نموده و پروانه را دریافت می‌کند. جواز کسب هر آرایشگر برای یکسال صادر می‌شود در مراحل بعدی این جواز برای پنج سال یا ده سال تمدید می‌شود.

گرفتن مجوز فروش لوازم بهداشتی و آرایشی چه قدر هزینه دارد؟

برای دریافت مجوز باید مبالغ زیر پرداخت شود :

هزینه صدور پروانه 2.030.000 ریال

هزینه آموزش های مربوط به کسب و کار و تجارت به مبلغ 800.000 ریال

هزینه صدور کارت اصناف 200.000 ریال

حق عضویت سالیانه اتحادیه خرازان 2.000.000 ریال

حق ورودی سال اول به مبلغ 8.000.000 ریال

راه اندازی فروشگاه لوازم آرایشی بهداشتی چه قدر زمان میبرد؟

از ابتدای شروع درخواست تا دریافت جواز کسب لوازم آرایشی وبهداشتی در صورت حاضر بودن استعلامات و مدارک ۳۰ روز زمان خواهد برد، زیرا براساس قانون اتاق اصناف اتحادیه آرایشگران موظف است ظرف مدت ۱۵ روز در خصوص قبول یا رد درخواست متقاضی اعلام نظر کند و در صورت عدم ارائه هیچ پاسخی به منزله تایید درخواست خواهد بود.

در صورت تایید نیز مرجع صدور پروانه کسب باید طی مدت ۱۵ روز پروانه کسب را صادر کند. اما اگر مدارک شخص حاضر نباشد فرد مدت زمان ۳ ماه وقت دارد تا مدارک خود را تکمیل نموده و تحویل دهد. در خصوص استعلامات از ادارات مربوطه نیز هر مرجع حداکثر ۱۵روز زمان برای پاسخگویی دارد. درضمن پاسخ منفی بعد از پایان زمان قانونی قائل پذیرش نیست.

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.


:: برچسب‌ها: جواز کسب فروش لوازم آرایشی و بهداشتی در تهران ,
:: بازدید از این مطلب : 295
|
امتیاز مطلب : 1
|
تعداد امتیازدهندگان : 1
|
مجموع امتیاز : 1
تاریخ انتشار : سه شنبه 21 دی 1400 | نظرات ()