نوشته شده توسط : vakiel

برات یکی از اسناد تجاری بوده که از نظر شکلی تابع مقررات مخصوص و سختی است. وجود این سند در دست دارنده نشان دهنده این موضوع است که او به میزان مبلغ مندرج در ورقه سند، از امضا کنندگان سند طلبکار می‌باشد. برات به عنوان وسیله پرداخت در زمان آینده می‌‌باشد. باید توجه داشت که این سند تجاری از چک و سفته کمتر رواج دارد. در ادامه به بررسی دقیق آن و نکات حقوقی مربوط به آن مطابق قانون تجارت می‌پردازیم.

 

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.
 
 
منبع : برات چیست
 
تعریف

به شخصی که باید وجه برات را در سر رسید معین پرداخت بنماید، محال‌علیه و به کسی که باید وجه به او پرداخت گردد، دارنده گفته می‌شود.
گاهی اوقات ممکن است که دارنده و صادر کننده آن یک نفر باشد.

توصیه می‌کنیم مقاله اسناد تجاری را مطالعه نمایید.

مندرجات قانونی

طبق ماده ۲۲۳ قانون تجارت، برات علاوه بر امضا یا مهر باید شرایط ذیل را دارا باشد:

۱ – درج واژه برات در روی ورقه.

۲ – تاریخ تحریر و نگارش سند ( روز و ماه و سال ).

۳ – اسم شخصی که باید مبلغ آن را تادیه کند ( پرداخت بنماید ).

به شخصی که باید وجه مندرج در برات را پرداخت کند، براتگیر یا محال‌علیه گفته می‌شود. قید نام شخصی که به پرداخت مبلغ سند دعوت می‌شود، باید توسط صادرکننده انجام گیرد.
سوالی که در این جا مطرح می‌شود این است که آیا می‌توان برات را بر عهده چند براتگیر صادر کرد؟
چون که قانون ایران در این باره تصریحی نکرده است باید آن را صحیح دانست.

۴ – تعیین مبلغ.

۵ – تاریخ تادیه وجه سند.

تاریخ تادیه یا سر رسید برات، ممکن است به چهار صورت معین شود:
الف ) با درج یک روز معین در خود سند تجاری.
ب ) با درج مدت مشخصی از تاریخ صدور، برای مثال روی آن نوشته شود ظرف چهار ماه از تاریخ صدور.
ج ) با درج مدت معین از تاریخ رویت، مثل چهار ماه از تاریخ رویت.
د ) با درج این که پرداخت به رویت خواهد بود، به زبان ساده یعنی به محض ارائه، مبلغ مندرج در آن پرداخت شود.

۶ – مکان تادیه وجه سند تجاری.

مکان پرداخت برات ممکن است همان مکان صدور باشد.
در قانون تجارت ایران، مکان تادیه می‌تواند بانک براتگیر و یا هر محل دیگری باشد.

۷ – درج اسم فردی که برات در وجه یا حواله کرد او پرداخته می‌شود.

شخص مورد نظری که این سند تجاری در وجه یا حواله کرد او پرداخت می‌شود، می‌تواند شخص حقیقی یا حقوقی باشد.

۸ – تصریح به اینکه نسخه چندم برات است.

برات می‌تواند در چند نسخه صادر شود اما صادر کننده ملزم به انجام این کار نیست.
صدور این سند تجاری در چند نسخه دارای فایده می‌باشد. اول این که در صورت مفقود شدن یکی از نسخ، نسخه دیگر را می‌توان به براتگیر داد و دوم این که بخاطر جلوگیری از مفقود شدن این سند تجاری، دارنده آن یکی از نسخ را برای براتگیر ارسال کرده و دیگری را نگه می‌دارد تا نسخه قبول شده به وی اعاده گردد.
قانون گذار تاکید می‌کند که باید در ورقه برات تصریح شود که نسخه موجود، نسخه اول یا دوم یا سوم یا چهارم الخ است.

روش انتقال سند تجاری

۱ – انتقال از طریق قبض و اقباض

به این صورت انجام می‌گیرد که برات از طریق قبض و اقباض بدون امضاء و نوشتن چیزی منتقل می‌شود.
انتقال سندی که در وجه حامل باشد، از طریق قبض و اقباض صورت می‌گیرد.

۲ – انتقال برات از طریق ظهر‌نویسی

یعنی آنکه شخص از طریق امضاء پشت سند برات، آن را به دیگری منتقل می‌کند.
انتقال سند تجاری که در وجه شخص معینی صادر شده باشد، از طریق ظهر‌نویسی صورت می‌گیرد.

قبول و نکول

قبول برات عبارت است از تعهد براتگیر به این که وجه مندرج در آن را در سر وعده بپردازد. قبولی برات با امضاء یا مهر براتگیر تحقق پیدا می‌‌کند، به همین خاطر این سند تجاری باید به براتگیر ارائه شود.
شخص براتگیر ملزم به قبول سند تجاری نیست یعنی می‌تواند آن را قبول نکند حتی اگر که به شخص دارنده بدهکار باشد.
منظور از نکول، عدم قبول سند تجاری از سوی براتگیر می‌باشد.
یکی از آثار نکول، قبولی شخص ثالث می‌باشد.

قبولی برات شخص ثالث

طبق ماده ۲۳۹ قانون تجارت هر موقع براتی نکول بشود و اعتراض به عمل آید، شخص ثالثی می‌تواند آن را به نام برات دهنده یا یکی از ظهر‌نویس‌ها قبول نماید. قبولی شخص ثالث باید در اعتراض نامه قید شده و به امضای او برسد.
همچنین طبق ماده ۲۴۰ قانون تجارت پس از قبولی شخص ثالث نیز تا مبلغ سند پرداخت نگردیده، کلیه حقوقی که برای دارنده سند تجاری از نکول آن در مقابل برات دهنده و ظهرنویس‌ها در قانون برشمرده شده، محفوظ خواهد ماند.

برای دریافت اطلاعات بیشتر در خصوص برات، به کانال تلگرام حقوقی وکیل دات کام مراجعه نمایید. کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی وکیل دات کام نیز آماده‌اند تا با ارائه خدماتی در زمینه مشاوره حقوقی تلفنی وکیل دات کام به سوالات شما عزیزان پیرامون برات پاسخ دهند.

 

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.


:: برچسب‌ها: برات چیست | تفاوت برات با سفته و چک دارد ,
:: بازدید از این مطلب : 482
|
امتیاز مطلب : 4
|
تعداد امتیازدهندگان : 2
|
مجموع امتیاز : 2
تاریخ انتشار : دو شنبه 19 مهر 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : vakiel

برات یکی از اسناد تجاری بوده که از نظر شکلی تابع مقررات مخصوص و سختی است. وجود این سند در دست دارنده نشان دهنده این موضوع است که او به میزان مبلغ مندرج در ورقه سند، از امضا کنندگان سند طلبکار می‌باشد. برات به عنوان وسیله پرداخت در زمان آینده می‌‌باشد. باید توجه داشت که این سند تجاری از چک و سفته کمتر رواج دارد. در ادامه به بررسی دقیق آن و نکات حقوقی مربوط به آن مطابق قانون تجارت می‌پردازیم.

 

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.
 
 
منبع : برات چیست
 
تعریف

به شخصی که باید وجه برات را در سر رسید معین پرداخت بنماید، محال‌علیه و به کسی که باید وجه به او پرداخت گردد، دارنده گفته می‌شود.
گاهی اوقات ممکن است که دارنده و صادر کننده آن یک نفر باشد.

توصیه می‌کنیم مقاله اسناد تجاری را مطالعه نمایید.

مندرجات قانونی

طبق ماده ۲۲۳ قانون تجارت، برات علاوه بر امضا یا مهر باید شرایط ذیل را دارا باشد:

۱ – درج واژه برات در روی ورقه.

۲ – تاریخ تحریر و نگارش سند ( روز و ماه و سال ).

۳ – اسم شخصی که باید مبلغ آن را تادیه کند ( پرداخت بنماید ).

به شخصی که باید وجه مندرج در برات را پرداخت کند، براتگیر یا محال‌علیه گفته می‌شود. قید نام شخصی که به پرداخت مبلغ سند دعوت می‌شود، باید توسط صادرکننده انجام گیرد.
سوالی که در این جا مطرح می‌شود این است که آیا می‌توان برات را بر عهده چند براتگیر صادر کرد؟
چون که قانون ایران در این باره تصریحی نکرده است باید آن را صحیح دانست.

۴ – تعیین مبلغ.

۵ – تاریخ تادیه وجه سند.

تاریخ تادیه یا سر رسید برات، ممکن است به چهار صورت معین شود:
الف ) با درج یک روز معین در خود سند تجاری.
ب ) با درج مدت مشخصی از تاریخ صدور، برای مثال روی آن نوشته شود ظرف چهار ماه از تاریخ صدور.
ج ) با درج مدت معین از تاریخ رویت، مثل چهار ماه از تاریخ رویت.
د ) با درج این که پرداخت به رویت خواهد بود، به زبان ساده یعنی به محض ارائه، مبلغ مندرج در آن پرداخت شود.

۶ – مکان تادیه وجه سند تجاری.

مکان پرداخت برات ممکن است همان مکان صدور باشد.
در قانون تجارت ایران، مکان تادیه می‌تواند بانک براتگیر و یا هر محل دیگری باشد.

۷ – درج اسم فردی که برات در وجه یا حواله کرد او پرداخته می‌شود.

شخص مورد نظری که این سند تجاری در وجه یا حواله کرد او پرداخت می‌شود، می‌تواند شخص حقیقی یا حقوقی باشد.

۸ – تصریح به اینکه نسخه چندم برات است.

برات می‌تواند در چند نسخه صادر شود اما صادر کننده ملزم به انجام این کار نیست.
صدور این سند تجاری در چند نسخه دارای فایده می‌باشد. اول این که در صورت مفقود شدن یکی از نسخ، نسخه دیگر را می‌توان به براتگیر داد و دوم این که بخاطر جلوگیری از مفقود شدن این سند تجاری، دارنده آن یکی از نسخ را برای براتگیر ارسال کرده و دیگری را نگه می‌دارد تا نسخه قبول شده به وی اعاده گردد.
قانون گذار تاکید می‌کند که باید در ورقه برات تصریح شود که نسخه موجود، نسخه اول یا دوم یا سوم یا چهارم الخ است.

روش انتقال سند تجاری

۱ – انتقال از طریق قبض و اقباض

به این صورت انجام می‌گیرد که برات از طریق قبض و اقباض بدون امضاء و نوشتن چیزی منتقل می‌شود.
انتقال سندی که در وجه حامل باشد، از طریق قبض و اقباض صورت می‌گیرد.

۲ – انتقال برات از طریق ظهر‌نویسی

یعنی آنکه شخص از طریق امضاء پشت سند برات، آن را به دیگری منتقل می‌کند.
انتقال سند تجاری که در وجه شخص معینی صادر شده باشد، از طریق ظهر‌نویسی صورت می‌گیرد.

قبول و نکول

قبول برات عبارت است از تعهد براتگیر به این که وجه مندرج در آن را در سر وعده بپردازد. قبولی برات با امضاء یا مهر براتگیر تحقق پیدا می‌‌کند، به همین خاطر این سند تجاری باید به براتگیر ارائه شود.
شخص براتگیر ملزم به قبول سند تجاری نیست یعنی می‌تواند آن را قبول نکند حتی اگر که به شخص دارنده بدهکار باشد.
منظور از نکول، عدم قبول سند تجاری از سوی براتگیر می‌باشد.
یکی از آثار نکول، قبولی شخص ثالث می‌باشد.

قبولی برات شخص ثالث

طبق ماده ۲۳۹ قانون تجارت هر موقع براتی نکول بشود و اعتراض به عمل آید، شخص ثالثی می‌تواند آن را به نام برات دهنده یا یکی از ظهر‌نویس‌ها قبول نماید. قبولی شخص ثالث باید در اعتراض نامه قید شده و به امضای او برسد.
همچنین طبق ماده ۲۴۰ قانون تجارت پس از قبولی شخص ثالث نیز تا مبلغ سند پرداخت نگردیده، کلیه حقوقی که برای دارنده سند تجاری از نکول آن در مقابل برات دهنده و ظهرنویس‌ها در قانون برشمرده شده، محفوظ خواهد ماند.

برای دریافت اطلاعات بیشتر در خصوص برات، به کانال تلگرام حقوقی وکیل دات کام مراجعه نمایید. کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی وکیل دات کام نیز آماده‌اند تا با ارائه خدماتی در زمینه مشاوره حقوقی تلفنی وکیل دات کام به سوالات شما عزیزان پیرامون برات پاسخ دهند.

 

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.


:: برچسب‌ها: برات چیست | تفاوت برات با سفته و چک دارد ,
:: بازدید از این مطلب : 481
|
امتیاز مطلب : 6
|
تعداد امتیازدهندگان : 2
|
مجموع امتیاز : 2
تاریخ انتشار : دو شنبه 19 مهر 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : vakiel

هر کشوری برای اینکه بتواند در عرصه‌‌‌‌‌‌‌‌‌ها‌ی مختلف پیشرفت کند به کارگران جوان و نیرومند نیاز دارد. کارگران به عنوان نیروی محرک چرخ صنعت نقش آفرینی ‌‌‌‌‌‌‌‌می‌‌کنند. اهمیت زیاد فعالیت کارگران و ستم‌‌‌‌‌‌‌‌‌ها‌ی تاریخی که آن‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ها در طی سالیان طولانی کشیده‌اند باعث شده تا نیاز به یک اتحاد جهانی برای حمایت از آنان احساس شود‌‌‌‌‌‌‌‌‌.‌ برای همین سازمانی شکل گرفت به نام سازمان بین المللی کار. در این مطلب سعی در بررسی این سازمان و ارکان آن داریم.

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.
 
 

سازمان بین المللی کار چیست ؟

نخستین بار در سال 1919 در نتیجه بحث‌‌‌‌‌‌‌‌‌ها‌ی کنفرانس صلح پاریس ‌سازمان بین المللی کا‌‌ر (ILO) برای رسیدگی به امور مربوط به کار و کارگران تاسیس گردید. این سازمان وابسته به سازمان ملل متحد ‌‌‌‌‌‌‌‌می‌‌باشد. مقر آن در ژنو و کشور سوییس ‌‌‌‌‌‌‌‌می‌‌باشد‌‌‌‌‌‌‌‌‌.‌ این سازمان نشست‌‌‌‌‌‌‌‌‌ها‌یی را برای بررسی و تصمیم گیری در خصوص امور کارگران و کارفرمایان تشکیل ‌‌‌‌‌‌‌‌می‌‌دهد.‌‌‌‌‌‌‌ در طول سال‌‌‌‌‌‌‌‌‌ها‌ کشورهای مختلفی عضو این سازمان شده‌اند‌‌‌‌‌‌‌‌‌.‌ ایران نیز از کشورهایی است که به این سازمان پیوسته است.

همچنین هر ساله در 8 اردیبشت به مناسبت روز جهانی ایمنی و سلامت شغلی یک شعار را برای ایجاد توسعه پایدار مطرح ‌‌‌‌‌‌‌‌می‌‌نماید‌‌‌‌‌‌‌‌‌.‌ شعار این سازمان برای سال 2020 ( سکوت را بشکن ) است.

ارکان سازمان بین المللی کار

این سازمان دارای یک اساسنامه است. بر اساس آنچه که در این اساسنامه آمده است ‌سازمان بین المللی کا‌ر دارای سه نهاد اصلی است‌‌‌‌‌‌‌‌‌.‌ از جمله:

1/ کنفرانس بین الملل کا‌ر.

2/ هیات مدیره.

3/ دفتر بین المللی کار.

کنفرانس سازمان بین المللی کار

این کنفرانس همانند قوه مقننه برای ‌سازمان بین المللی کا‌‌ر ‌‌‌‌‌‌‌‌می‌‌باشد. از همین رو مهم‌ترین ارگان در سازمان ‌‌‌‌‌‌‌‌می‌‌باشد‌‌‌‌‌‌‌‌‌.‌ کنفرانس همگانی هر زمان که لازم باشد و حداقل یک بار در سال برای قانون گذاری در راستای حمایت از حقوق کارگران و یکسان سازی حقوق آنان تشکیل ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌می‌گردد.

تقریبا تمام کشورهای عضو این سازمان عضو این کنفرانس نیز هستند. هر کشوری 4 نماینده برای شرکت در این کنفرانس معرفی ‌‌‌‌‌‌‌‌می‌‌نماید‌‌‌‌‌‌‌‌‌.‌ از بین این چهار نماینده 2 نفر از سوی دولت و 2 نفر از سوی کارگران و کارفرمایان کشور انتخاب ‌‌‌‌‌‌‌‌می‌‌شود. هر نماینده دارای حق رای و حق اظهار نظر مستقل است. یعنی در این کنفرانس هر کشور 4 حق رای دارد.

کلیه تصمیمات در کنفرانس بین المللی باید به تصویب حداقل دو سوم از نمایندگان حاضر برسد. تصمیمات این کنفرانس عمدتا در قالب مقاوله نامه عهدنامه‌‌‌‌‌‌‌‌‌، و توصیه نامه تصویب و منتشر ‌‌‌‌‌‌‌‌می‌‌شود.

از دیگر وظایف این سازمان علاوه بر قانونگذاری و تعیین خط سیاسی و اجتماعی کارگران ‌‌‌‌‌‌‌‌می‌‌توان به وظیفه پذیرش اعضای جدید و تصویب بودجه سازمان بین الملل کار اشاره کرد.

هیات مدیره یا شورای مدیریت سازمان بین الملل کار

این شورای مدیریت وظیفه تنظیم آیین نامه‌‌‌‌‌‌‌‌‌ها‌ی مربوط به چگونگی اداره کردن ‌سازمان بین ا‌لمللی کا‌ر را بر عهده دارد. این مصوبه‌‌‌‌‌‌‌‌‌ها‌ باید به تصویب همایش برسد. در واقع این نهادی است برای اداره و مدیریت ‌سازمان بین ا‌لمللی کا‌ر‌‌‌‌‌‌‌‌‌.‌

بر اساس ماده 7 اساسنامه سازمان بین المللی کار شورای مدیریت دارای 56 نماینده است‌‌‌‌‌‌‌‌‌.‌ از این میان 28 نفر نمایندگان دولت‌‌‌‌‌‌‌‌‌، 14 نفر نمایندگان کارفرمایان و 14 نفر نمایندگان کارگران هستند. در راس این شورا رییس شورای مدیریت با دو نایب رئیس او قرار دارند که در واقع مدیر کل سازمان بین المللی کار هم هست. این رئیس با آرای حداکثری اعضای شورا انتخاب ‌‌‌‌‌‌‌‌می‌‌شود.

در میان اعضا باید حتما 10 نفر از نمایندگان دولتی کشورهای صنعتی مهم و 18 نماینده هم از سوی دیگر دولت‌‌‌‌‌‌‌‌‌ها‌ باشد. همچنین حضور تعداد معینی نماینده زن نیز الزا‌‌‌‌‌‌‌‌می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ می‌باشد.

دفتر بین المللی کا‌ر

سومین نهاد سازمان بین المللی کا‌ر دبیرخانه دائمی‌‌ سازمان با نام دفتر بین المللی کا‌ر مستقر در ژنو ‌‌‌‌‌‌‌‌می‌‌باشد‌‌‌‌‌‌‌‌‌.‌ این دفتر وظائف خود را زیر نظر شورای مدیریت و با توجه به اساسنامه‌‌‌‌‌‌‌‌‌ها‌ی سازمان انجام ‌‌‌‌‌‌‌‌می‌‌دهد. وظائف این دفتر به شرح زیر ‌‌‌‌‌‌‌‌می‌‌باشد:

1/ دریافت و توزیع اطلاعات مربوط به تنظیم قوانین بین المللی در مورد شرایط کار کارگران و نظام کار.

2/ مطالعه مسائل کار و بررسی پیشنهادات برای ارائه به همایش بین المللی.

پژوهش در هر زمینه خاصی که همایش یا شورای مدیریت تعیین ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌می‌کند.

3/ تدوین و انتشار نشریات بین المللی مربوط به کار و صنعت به زبان‌‌‌‌‌‌‌‌‌ها‌یی که شورای مدیریت تعیین ‌‌‌‌‌‌‌‌می‌‌نماید.

به طور کلی ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌می‌توان گفت این دفتر در محدوده وظائف و اختیاراتی که شورای مدیریت به او محول ‌‌‌‌‌‌‌‌می‌‌نماید عمل ‌‌‌‌‌‌‌‌می‌‌کند. مانند وظائفی که در مورد رعایت دقیق مقاوله نامه‌‌‌‌‌‌‌‌‌ها‌ به دفتر بین المللی واگذار ‌‌‌‌‌‌‌‌می‌‌شود.

سوالات متداول

سازمان بین المللی کار چیست ‌‌‌‌‌‌‌‌‌؟‌

سازمانی که برای تامین منافع کارگران و همچنین تنظیم مقررات در مورد روابط سه جانبه میان دولت‌‌‌‌‌‌‌‌‌، کارگر و کارفرما تشکیل شده است که در مطلب به تفصیل توضیح داده شده است.

آیا ایران عضو سازمان بین المللی کار است ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌؟‌

بله‌‌‌‌‌‌‌‌‌، ایران هم عضو است.

ارکان سازمان بین المللی کا‌ر چیست‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ ؟‌

این سازمان دارای سه رکن اصلی است که در مطلب به تفصیل توضیح داده شده است.

برای دریافت اطلاعات بیشتر در خصوص سازمان بین المللی کار، به کانال تلگرام حقوقی وکیل دات کام مراجعه نمایید. کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی وکیل دات کام نیز آماده‌اند تا با ارائه خدماتی در زمینه مشاوره حقوقی تلفنی وکیل دات کام به سوالات شما عزیزان پیرامون سازمان بین المللی کار پاسخ دهند.

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.


:: برچسب‌ها: سازمان بین المللی کار ILO ,
:: بازدید از این مطلب : 539
|
امتیاز مطلب : 3
|
تعداد امتیازدهندگان : 3
|
مجموع امتیاز : 3
تاریخ انتشار : دو شنبه 19 مهر 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : vakiel

از زمان‌های قدیم معاملات زیادی بین افراد انجام می‌شده است بر همین اساس قانونگذار برای این گونه معاملات قالب مخصوص به آن را قرار داده است و هر کدام از قالب‌ها به صورت جداگانه شرایط و ویژگی‌های مخصوص به خود را دارد که قانون‌گذار آن‌ها را ذکر کرده است. برای اطلاع از انواع عقد در قانون مدنی شرایط و قوانین مخصوص به آن مطالبی را قرارداده‌ایم که به آن می‌پردازیم.

 

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.

 

منبع : تعریف عقد

تعریف عقد

طبق قانون عقد عبارت است از تعهد یک یا چند نفر در برابر یک یا چند نفر دیگر بر انجام یک امر مشخص.

تعریفی که قانون مدنی بیان داشته چند عیب مهم دارد از جمله اینکه چنین تعریفی ماهیت عقود معوض را بیان نمی‌کند و به گونه‌ای تنظیم شده است که ظاهرا در هر عقد تنها یکی از دو طرف تعهد می‌کند و دیگری می‌پذیرد.

توصیه می‌کنیم مقاله عقد و قرارداد را مطالعه نمایید.

اقسام عقد

در قانون مدنی عقود و معاملات به اقسام ذیل تقسیم می‌گردد:

عقود لازم در برابر جایز، خیاری، عقود منجز در برابر معلق، عقود معوض در برابر مجانی و عقود معین در برابر عقود نا‌معین.

برای هرکدام توضیح مختصری قرار داده‌ایم.

توصیه می‌کنیم مقاله عقد تشریفاتی و عقد رضایی را مطالعه نمایید.

توصیه می‌کنیم مقاله عقد تملیکی و عهدی را مطالعه نمایید.

عقد لازم | انواع عقد

عقد لازم عقدی است که هیچکدام از دو طرف عقد حق فسخ آن را ندارند.

طبق ماده ۲۱۹ قانون مدنی عقود لازم تنها در دو صورت قابل انحلال هستند:

۱- در مواردی که قانون به موجب یکی از خیارات حق فسخ عقد را به یک طرف یا هر دوی آن‌ها داده باشد.

۲- در مواردی که دو طرف توافق به برهم زدن عقد بکنند. (اقاله)

عقد جایز

عقد جایز عقدی است که هر کدام از طرفین هر وقت بخواهد می‌تواند آن را فسخ کند.

برای برهم زدن عقد جایز نیاز به هیچ علت و سبب خاصی نیست.

فوت و جنون و سفه یکی از دو طرف موثر در انحلال عقد است.

عقد خیاری عقدی است که در آن برای هر دو طرف یا یکی از آن‌ها حق فسخ قرار داده شده است.

عقد خیاری از عقود لازم است زیرا در عقد جایز که طرفین می‌توانند هر زمان که اراده کنند عقد را برهم‌‌ بزنند صحبت از خیاری بودن آن معنی ندارد.

عقد منجز و معلق | انواع عقد

عقد منجز عقدی است که تاثیر آن موقوف به امر دیگری نباشد اما عقد معلق عقدی است که اثر آن موقوف به امر دیگری است تا پس‌ از وقوع شرط تحقق پیدا کند. مثلا شخص الف به شخص ب می‌گوید خانه‌ام را به تو فروختم مشروط بر‌ آنکه امروز باران بیاید، این عقد معلق است و واقع نمی‌شود مگر ‌اینکه امروز باران بیاید.

پس از تحقق شرط تعهد‌های نهایی دو طرف با تمام آثار حقوقی خود محقق می‌شود و صاحب حق می‌تواند از تمام مزایای آن استفاده کند.

توصیه می‌کنیم مقاله عقد منجز و معلق را مطالعه نمایید.

عقد معوض و مجانی | انواع عقد

عقود معوض عقودی هستند که در آن، هر یک از دو طرف در برابر مالی که می‌دهد یا دینی که مسئول ادای آن می‌گردد، مال یا تعهد دیگری را برای خود تحصیل می‌کند.

در عقد معوض همیشه هر یک از دو طرف در عین حالی که از دیگری طلبکار است مدیون اون نیز هست.

عقد مجانی عقدی است که در آن یک یا چند شخص در‌ برابر یک یا چند‌ نفر دیگر تعهد به امری می‌کنند یا مالی را به رایگان می‌دهند مثل عقد هبه‌.

توصیه می‌کنیم مقاله عقد معوض و مجانی را مطالعه نمایید.

عقد معین و نامعین

عقد معین عقدی است که در قانون عنوان معینی دارد و قانون‌گذار شرایط و آثار آن را معین کرده است مثل عقد بیع، اجاره، هبه، قرض، ضمان و…

عقد نامعین عقدی است که در قانون عنوان و صورت خاصی ندارد و لذا شرایط و آثار آن طبق قواعد عمومی تعیین می‌شود مثل قرارداد مربوط به نشر کتاب، تبلیغ درباره کالای معین.

توصیه می‌کنیم مقاله عقد معین و نامعین را مطالعه نمایید.

برای دریافت اطلاعات بیشتر در خصوص انواع عقد، به کانال تلگرام حقوقی وکیل دات کام مراجعه نمایید. کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی وکیل دات کام نیز آماده‌اند تا با ارائه خدماتی در زمینه مشاوره حقوقی تلفنی وکیل دات کام به سوالات شما عزیزان پیرامون انواع عقد پاسخ دهند.

 

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.

 

سوالی دارید؟ با ما تماس بگیرید

تماس با برترین مشاوران در سراسر کشور از 8 صبح الی 12 شب حتی ایام تعطیل

شماره تماس :66419012-021

 

 

 

وکیل دات کام بهترین راه حل برای مشکلات حقوقی شما

 

 

 

 

منبع : تعریف عقد



:: برچسب‌ها: تعریف عقد ,
:: بازدید از این مطلب : 511
|
امتیاز مطلب : 9
|
تعداد امتیازدهندگان : 2
|
مجموع امتیاز : 2
تاریخ انتشار : شنبه 17 مهر 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : vakiel

از آن جا که در آپارتمان نشینی گاهی اوقات، مکان‌هایی وجود دارد که همسایه‌ها در آن مشترک هستند و به صورت مشاع از آن استفاده می‌کنند بنابراین اگر خرابی در هر یک از قسمت‌های آن به وجود آید، همه افراد آن ساختمان باید جبران خسارت نمایند. ولی چون ممکن است عده از افراد از این موضوع آگاهی نداشته باشند و نکات حقوقی در این زمینه را ندانند، ما در ادامه به بررسی نکات حقوقی در تعمیر و جبران خسارت خرابی در آپارتمان می‌پردازیم تا بتوانیم در این زمینه به شما عزیزان یاری رسانیم.

 

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.

 

منبع : خسارت ساختمان

جبران خسارات ناشی از خرابی لوله‌ها در آپارتمان

طبق بند ب ماده 4 آیین نامه قانون تملک آپارتمان‌ها، لوله‌های آب و فاضلاب از مشترکات ساختمان‌ها محسوب می‌شود و مسئولیت جبران خسارت خرابی ناشی از لوله‌ها و تاسیسات بر عهده کل اعضای ساختمان قرار می‌گیرد و همگی باید مشترکا جبران خسارت را بر عهده گیرند.

اما عده‌ای فکر می‌کنند که خرابی در لوله‌های هر واحد مربوط به همان آپارتمان بوده و تنها خود آن واحد باید جبران خسارت نماید، در حالی که طبق همان ماده‌ای که ذکر شد مسئولیت جبران خسارت مشترکا به عهده همه همسایه‌ها خواهد بود.

توصیه می‌کنیم مقاله هزینه ترکیدن لوله ساختمان را مطالعه نمایید.

تعمیر و جبران خسارت خرابی در ساختمان

طبق ماده 132 قانون مدنی کسی نمی‌تواند در ملک خود اعمالی انجام دهد که موجب ورود زیان به همسایه گردد مگر عملی که محدود و متعارف باشد و برای دفع خطر یا برطرف نمودن نیاز شخصی باشد.

خیلی اوقات پیش می‌آید که یکی از همسایه‌ها مشغول بازسازی واحد خود می‌باشد، اگر که این تعمیرات و بازسازی‌ها باعث ایجاد مزاحمت برای همسایه‌ها شد، خود مالک باید به دو نکته برای اینکه چرا به این کار پرداخته بیان کند.

اولین نکته آن است که بگوید این تعمیرات و بازسازی‌ها ضروری بوده به طوری که اگر این کار را انجام نمی‌داد امکان استفاده از حق مالکیت و راحتی او را از بین می‌برد.

دومین نکته این است که باید بگوید که انجام این تعمیرات و تبعات ناشی از آن برای همسایگان بیش از حد متعارف نیست. برای مثال سر و صدای زیادی که باعث از بین بردن آرامش همسایه‌ها بشود ندارد.

اگر که تعمیرات ساختمان باعث ایجاد مزاحمت‌هایی خارج از عرف برای همسایگان شود آن‌ها می‌توانند به دلیل ایجاد مزاحمت از او شکایت کنند و می‌توانند او را تحت عنوان جرم ایجاد مزاحمت مورد پیگیری قرار دهند.

توصیه می‌کنیم مقاله صدای همسایه مزاحم را مطالعه نمایید.

توصیه می‌کنیم مقاله بازسازی ساختمان با مخالفت مالکین را مطالعه نمایید

جبران ریزش و خسارت‌های احتمالی به ساختمان همسایه

گاهی اوقات نشتی و یا ترکیدگی لوله آب طبقه بالایی منجر به پوسیدگی و خرابی سقف طبقه پایین می‌شود. در این موارد اگر خسارات وارده ناشی از تقصیر طبقه بالایی باشد یعنی مثلا شیر آب را باز گذاشته و بر اثر جمع شدن آب این خرابی به طبقه پایین آسیب رسیده است در این صورت جبران خسارت بر عهده مالک طبقه بالا می‌باشد. اما در مواردی که طبقه بالا هم تقصیر نکرده باشد و نشت آب بر اثر خرابی و یا پوسیدگی باشد، در این حالت همه همسایه‌ها مشترکا مسئول هستند و باید جبران خسارت نمایند.

توصیه می‌کنیم مقاله پرداختن هزینه ساختمان را مطالعه نمایید.

برای دریافت اطلاعات بیشتر در خصوص خسارت ساختمان، به کانال تلگرام حقوقی وکیل دات کام مراجعه نمایید. کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی وکیل دات کام نیز آماده‌اند تا با ارائه خدماتی در زمینه مشاوره حقوقی تلفنی وکیل دات کام به سوالات شما عزیزان پیرامون مصاحبه و مطالبه خسارت ساختمان پاسخ دهند.

 

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.

 

سوالی دارید؟ با ما تماس بگیرید

تماس با برترین مشاوران در سراسر کشور از 8 صبح الی 12 شب حتی ایام تعطیل

شماره تماس :66419012-021

 

 

 

وکیل دات کام بهترین راه حل برای مشکلات حقوقی شما

 

 

 

 

منبع : خسارت ساختمان



:: برچسب‌ها: خسارت ساختمان ,
:: بازدید از این مطلب : 531
|
امتیاز مطلب : 9
|
تعداد امتیازدهندگان : 2
|
مجموع امتیاز : 2
تاریخ انتشار : شنبه 17 مهر 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : vakiel

از آن جا که در آپارتمان نشینی گاهی اوقات، مکان‌هایی وجود دارد که همسایه‌ها در آن مشترک هستند و به صورت مشاع از آن استفاده می‌کنند بنابراین اگر خرابی در هر یک از قسمت‌های آن به وجود آید، همه افراد آن ساختمان باید جبران خسارت نمایند. ولی چون ممکن است عده از افراد از این موضوع آگاهی نداشته باشند و نکات حقوقی در این زمینه را ندانند، ما در ادامه به بررسی نکات حقوقی در تعمیر و جبران خسارت خرابی در آپارتمان می‌پردازیم تا بتوانیم در این زمینه به شما عزیزان یاری رسانیم.

 

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.
 

جبران خسارات ناشی از خرابی لوله‌ها در آپارتمان

طبق بند ب ماده 4 آیین نامه قانون تملک آپارتمان‌ها، لوله‌های آب و فاضلاب از مشترکات ساختمان‌ها محسوب می‌شود و مسئولیت جبران خسارت خرابی ناشی از لوله‌ها و تاسیسات بر عهده کل اعضای ساختمان قرار می‌گیرد و همگی باید مشترکا جبران خسارت را بر عهده گیرند.

اما عده‌ای فکر می‌کنند که خرابی در لوله‌های هر واحد مربوط به همان آپارتمان بوده و تنها خود آن واحد باید جبران خسارت نماید، در حالی که طبق همان ماده‌ای که ذکر شد مسئولیت جبران خسارت مشترکا به عهده همه همسایه‌ها خواهد بود.

توصیه می‌کنیم مقاله هزینه ترکیدن لوله ساختمان را مطالعه نمایید.

تعمیر و جبران خسارت خرابی در ساختمان

طبق ماده 132 قانون مدنی کسی نمی‌تواند در ملک خود اعمالی انجام دهد که موجب ورود زیان به همسایه گردد مگر عملی که محدود و متعارف باشد و برای دفع خطر یا برطرف نمودن نیاز شخصی باشد.

خیلی اوقات پیش می‌آید که یکی از همسایه‌ها مشغول بازسازی واحد خود می‌باشد، اگر که این تعمیرات و بازسازی‌ها باعث ایجاد مزاحمت برای همسایه‌ها شد، خود مالک باید به دو نکته برای اینکه چرا به این کار پرداخته بیان کند.

اولین نکته آن است که بگوید این تعمیرات و بازسازی‌ها ضروری بوده به طوری که اگر این کار را انجام نمی‌داد امکان استفاده از حق مالکیت و راحتی او را از بین می‌برد.

دومین نکته این است که باید بگوید که انجام این تعمیرات و تبعات ناشی از آن برای همسایگان بیش از حد متعارف نیست. برای مثال سر و صدای زیادی که باعث از بین بردن آرامش همسایه‌ها بشود ندارد.

اگر که تعمیرات ساختمان باعث ایجاد مزاحمت‌هایی خارج از عرف برای همسایگان شود آن‌ها می‌توانند به دلیل ایجاد مزاحمت از او شکایت کنند و می‌توانند او را تحت عنوان جرم ایجاد مزاحمت مورد پیگیری قرار دهند.

توصیه می‌کنیم مقاله صدای همسایه مزاحم را مطالعه نمایید.

توصیه می‌کنیم مقاله بازسازی ساختمان با مخالفت مالکین را مطالعه نمایید

جبران ریزش و خسارت‌های احتمالی به ساختمان همسایه

گاهی اوقات نشتی و یا ترکیدگی لوله آب طبقه بالایی منجر به پوسیدگی و خرابی سقف طبقه پایین می‌شود. در این موارد اگر خسارات وارده ناشی از تقصیر طبقه بالایی باشد یعنی مثلا شیر آب را باز گذاشته و بر اثر جمع شدن آب این خرابی به طبقه پایین آسیب رسیده است در این صورت جبران خسارت بر عهده مالک طبقه بالا می‌باشد. اما در مواردی که طبقه بالا هم تقصیر نکرده باشد و نشت آب بر اثر خرابی و یا پوسیدگی باشد، در این حالت همه همسایه‌ها مشترکا مسئول هستند و باید جبران خسارت نمایند.

توصیه می‌کنیم مقاله پرداختن هزینه ساختمان را مطالعه نمایید.

برای دریافت اطلاعات بیشتر در خصوص خسارت ساختمان، به کانال تلگرام حقوقی وکیل دات کام مراجعه نمایید. کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی وکیل دات کام نیز آماده‌اند تا با ارائه خدماتی در زمینه مشاوره حقوقی تلفنی وکیل دات کام به سوالات شما عزیزان پیرامون مصاحبه و مطالبه خسارت ساختمان پاسخ دهند.

 

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.


:: برچسب‌ها: خسارت ساختمان ,
:: بازدید از این مطلب : 518
|
امتیاز مطلب : 5
|
تعداد امتیازدهندگان : 2
|
مجموع امتیاز : 2
تاریخ انتشار : شنبه 17 مهر 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : vakiel

از زمان‌های قدیم معاملات زیادی بین افراد انجام می‌شده است بر همین اساس قانونگذار برای این گونه معاملات قالب مخصوص به آن را قرار داده است و هر کدام از قالب‌ها به صورت جداگانه شرایط و ویژگی‌های مخصوص به خود را دارد که قانون‌گذار آن‌ها را ذکر کرده است. برای اطلاع از انواع عقد در قانون مدنی شرایط و قوانین مخصوص به آن مطالبی را قرارداده‌ایم که به آن می‌پردازیم.

 

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.
 
منبع : تعریف عقد

تعریف عقد

طبق قانون عقد عبارت است از تعهد یک یا چند نفر در برابر یک یا چند نفر دیگر بر انجام یک امر مشخص.

تعریفی که قانون مدنی بیان داشته چند عیب مهم دارد از جمله اینکه چنین تعریفی ماهیت عقود معوض را بیان نمی‌کند و به گونه‌ای تنظیم شده است که ظاهرا در هر عقد تنها یکی از دو طرف تعهد می‌کند و دیگری می‌پذیرد.

توصیه می‌کنیم مقاله عقد و قرارداد را مطالعه نمایید.

اقسام عقد

در قانون مدنی عقود و معاملات به اقسام ذیل تقسیم می‌گردد:

عقود لازم در برابر جایز، خیاری، عقود منجز در برابر معلق، عقود معوض در برابر مجانی و عقود معین در برابر عقود نا‌معین.

برای هرکدام توضیح مختصری قرار داده‌ایم.

توصیه می‌کنیم مقاله عقد تشریفاتی و عقد رضایی را مطالعه نمایید.

توصیه می‌کنیم مقاله عقد تملیکی و عهدی را مطالعه نمایید.

عقد لازم | انواع عقد

عقد لازم عقدی است که هیچکدام از دو طرف عقد حق فسخ آن را ندارند.

طبق ماده ۲۱۹ قانون مدنی عقود لازم تنها در دو صورت قابل انحلال هستند:

۱- در مواردی که قانون به موجب یکی از خیارات حق فسخ عقد را به یک طرف یا هر دوی آن‌ها داده باشد.

۲- در مواردی که دو طرف توافق به برهم زدن عقد بکنند. (اقاله)

عقد جایز

عقد جایز عقدی است که هر کدام از طرفین هر وقت بخواهد می‌تواند آن را فسخ کند.

برای برهم زدن عقد جایز نیاز به هیچ علت و سبب خاصی نیست.

فوت و جنون و سفه یکی از دو طرف موثر در انحلال عقد است.

عقد خیاری عقدی است که در آن برای هر دو طرف یا یکی از آن‌ها حق فسخ قرار داده شده است.

عقد خیاری از عقود لازم است زیرا در عقد جایز که طرفین می‌توانند هر زمان که اراده کنند عقد را برهم‌‌ بزنند صحبت از خیاری بودن آن معنی ندارد.

عقد منجز و معلق | انواع عقد

عقد منجز عقدی است که تاثیر آن موقوف به امر دیگری نباشد اما عقد معلق عقدی است که اثر آن موقوف به امر دیگری است تا پس‌ از وقوع شرط تحقق پیدا کند. مثلا شخص الف به شخص ب می‌گوید خانه‌ام را به تو فروختم مشروط بر‌ آنکه امروز باران بیاید، این عقد معلق است و واقع نمی‌شود مگر ‌اینکه امروز باران بیاید.

پس از تحقق شرط تعهد‌های نهایی دو طرف با تمام آثار حقوقی خود محقق می‌شود و صاحب حق می‌تواند از تمام مزایای آن استفاده کند.

توصیه می‌کنیم مقاله عقد منجز و معلق را مطالعه نمایید.

عقد معوض و مجانی | انواع عقد

عقود معوض عقودی هستند که در آن، هر یک از دو طرف در برابر مالی که می‌دهد یا دینی که مسئول ادای آن می‌گردد، مال یا تعهد دیگری را برای خود تحصیل می‌کند.

در عقد معوض همیشه هر یک از دو طرف در عین حالی که از دیگری طلبکار است مدیون اون نیز هست.

عقد مجانی عقدی است که در آن یک یا چند شخص در‌ برابر یک یا چند‌ نفر دیگر تعهد به امری می‌کنند یا مالی را به رایگان می‌دهند مثل عقد هبه‌.

توصیه می‌کنیم مقاله عقد معوض و مجانی را مطالعه نمایید.

عقد معین و نامعین

عقد معین عقدی است که در قانون عنوان معینی دارد و قانون‌گذار شرایط و آثار آن را معین کرده است مثل عقد بیع، اجاره، هبه، قرض، ضمان و…

عقد نامعین عقدی است که در قانون عنوان و صورت خاصی ندارد و لذا شرایط و آثار آن طبق قواعد عمومی تعیین می‌شود مثل قرارداد مربوط به نشر کتاب، تبلیغ درباره کالای معین.

توصیه می‌کنیم مقاله عقد معین و نامعین را مطالعه نمایید.

برای دریافت اطلاعات بیشتر در خصوص انواع عقد، به کانال تلگرام حقوقی وکیل دات کام مراجعه نمایید. کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی وکیل دات کام نیز آماده‌اند تا با ارائه خدماتی در زمینه مشاوره حقوقی تلفنی وکیل دات کام به سوالات شما عزیزان پیرامون انواع عقد پاسخ دهند.

 

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.


:: برچسب‌ها: تعریف عقد ,
:: بازدید از این مطلب : 461
|
امتیاز مطلب : 5
|
تعداد امتیازدهندگان : 2
|
مجموع امتیاز : 2
تاریخ انتشار : شنبه 17 مهر 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : vakiel

 قطعا برای اثبات مالکیت هر چیز نیاز به سند ‌می‌باشد. سند مخصوص خانه یا املاک نیست. بلکه وسایل نقلیه مانند ماشین نیز سند دارند و اشخاص برای اثبات مالکیت خود باید سند ماشین را داشته باشند. گاهی خریدار ماشین را از کارخانه تحویل می‌گیرد و گاهی هم از شخص دیگری خریداری ‌می‌کند که در هر دو حالت این کار باید با سند انجام شود. وضعیت سند ماشینی که مورد معامله قرار می‌گیرد به روش‌های مختلف قابل استعلام است. در این مطلب به بررسی استعلام سند خودرو ‌می‌پردازیم.

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.
 
 

سند خودرو چیست ؟

هر خودرویی دارای دو سند است یکی سند تک برگی که از سوی دفاتر اسناد رسمی‌ ثبت ‌می‌گردد و دیگری سند سبز خودرو که توسط راهنمایی و رانندگی صادر ‌می‌شود. سند تک برگی در محضر تنظیم می‌گردد و در واقع از سوی سازمان ثبت اسناد و املاک صادر ‌می‌شود.

سند برگ سبز که عموما بیشتر به عنوان سند مالکیت خودرو شناخته شده است شامل اطلاعات خودرو مانند رنگ، نوع سوخت و… و همچنین اطلاعات مالک آن است. این سند توسط راهنمایی و رانندگی صادر ‌می‌شود و باید از طریق نیروی راهنمایی و رانندگی پیگیری گردد.

بهتر است که خریداران هر دو سند را به نام خود داشته باشند تا دیگر جای هیچ اشکالی نباشد.

استعلام سند خودرو

برای استعلا‌م سند خودرو ‌می‌توانید به سایت سایپا و ایران خودرو مراجعه نمایید و در داخل این سایت با وارد نمودن اطلاعات ماشین از جمله شماره شاسی، شماره فاکتور و تاریخ فاکتور نسبت به وضعیت سند استعلا‌م بگیرید. از این طریق ‌می‌توانید وضعیت سند خودرو مورد نظر خود را مشاهده نمایید.

در صورتی که از طریق این دو سایت به نتیجه نرسیدید یک راه دیگر برای استعلا‌م وضعیت سند خودرو مراجعه به سامانه رهگیری مرسولات ناجا ‌می‌باشد. از طریق این سامانه ‌می‌توانید مشاهده نمایید که آیا سند خودرو صادر شده است و یا اینکه در چه مرحله‌ای ‌می‌باشد.

استعلام قضایی سند خودرو

در صورتی که به قصد شکایت درخواست استعلا‌م سند خودرو دارید باید به همراه مدارک و مستندات خود به مراجع قضایی مراجعه نمایید. بعد از اینکه مدارک شما مورد تایید قرار گرفت دادگاه دستوری صادر ‌می‌نماید. سپس با استفاده از این دستور به راهنمایی و رانندگی رفته و در مورد خودرو و مالک آن استعلا‌م بگیرید.

سوالات متداول

چگونه سند خودرو را استعلام بگیریم ؟

از طریق سایت سایپا و ایران خودرو ‌می‌توانید در مورد سند خودرو استعلا‌م بگیرید که در مطلب به تفصیل توضیح داده شده است.

برای دریافت پاسخ سوالات خود و مشاوره حقوقی در مورد استعلا‌م سند خودرو ‌می‌توانید از خدمات مشاوره آنلاین و تلفنی وکیل دات کام بهره ببرید.

برای دریافت اطلاعات بیشتر در خصوص استعلام سند خودرو، به کانال تلگرام حقوقی وکیل دات کام مراجعه نمایید. کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی وکیل دات کام نیز آماده‌اند تا با ارائه خدماتی در زمینه مشاوره حقوقی تلفنی وکیل دات کام به سوالات شما عزیزان پیرامون استعلام سند خودرو پاسخ دهند.

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.


:: برچسب‌ها: استعلام سند خودرو ,
:: بازدید از این مطلب : 490
|
امتیاز مطلب : 11
|
تعداد امتیازدهندگان : 3
|
مجموع امتیاز : 3
تاریخ انتشار : چهار شنبه 14 مهر 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : vakiel

در سیستم قضایی ایران قضات نقش کلیدی دارند به طوری که می‌توان آن‌ها را از ستون‌های اصلی نظام حقوقی ایران دانست. همیشه قضات با وسواس خاصی انتخاب ‌می‌شوند و باید از گزینش‌های مختلفی عبور کنند. از همین رو در کنار تمام وظیفه‌هایی که برای یک قاضی مطرح شده است برای او امتیاز‌هایی نیز قرار داده شده است. یکی از این موارد اصل تغییر ناپذیری قضات ‌می‌باشد که در واقع یک امتیاز برای آن‌ها محسوب ‌می‌شود. در ادامه این مطلب به بررسی اصل تغییر ناپذیری قضات ‌می‌پردازیم.

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.
 

استقلال دستگاه قضا

بر اساس آنچه که در قانون اساسی آمده است قوای سه گانه از هم مستقل هستند. در اصل 57 قانون اساسی به اصل تفکیک قوا پرداخته شده است‌. به این معنی که هیچ یک از قوا نمی‌توانند در امور قوای دیگر مداخله نمایند مثلا دولت نمی‌تواند در امور قوه قضائیه دخالت نماید. همچنین بر اساس اصل 164 قانون اساسی در قوه قضائیه قضات دارای استقلال هستند‌. در این ا‌صل به یک ویژگی دیگر برای قضات اشاره شده است و آن هم تغییر ناپذیر بودن آن‌ها است.

برای فهم بهتر تغییر ناپذیر بو‌دن قضات در ابتدا باید با ا‌صل 164 قانون اساسی آشنا شد. بر اساس این اصل قاضی را نمی‌توان از مقا‌می که دارد بدون محاکمه و اثبات جرم یا تخلفی که باعث انفصال از خدمت ‌می‌شود به صورت دائم یا موقت منفصل کرد. این نشان دهنده استقلال قاضی ‌می‌باشد.

اما در بخش دوم این اصل به تغییر ناپذیر بودن قضات پرداخته شده است و با توجه به این اصل این امکان وجود ندارد که محل خدمت یا سمت قاضی را تغییر داد.

اصل تغییر ناپذیری قضات

بر اساس آنچه که در اصل 164 قانون اساسی آمده است نمی‌توان بدون رضای قاضی محل خدمت یا سمت او را تغییر داد. مثلا نمی‌توان قاضی‌ای را که در دادگاه خانواده تهران خدمت می‌کند به دادگاه اردبیل فرستاد. این تغییر ناپذیری از این جهت است که امنیت شغلی قاضی تامین باشد. البته این اصل دارای استتثنائاتی نیز منطبق بر قانون هست.

استثنائات اصل تغییر ناپذیری قضات

اگر چه تغییر ناپذیری قضات یک اصل است که نمی‌توان بر خلاف آن عمل نمود اما دارای استثنائاتی ‌می‌باشد از جمله:

1/ با توجه به آنچه که در اصل 164 قانون اساسی آمده است اگر قاضی رضایت نداشته باشد نمی‌توان محل خدمت یا سمت او را تغییر داد. اما قطعا زمانی که خود قاضی به دلیل شخصی یا سایر دلایل قانونی بخواهد محل خدمت خود را تغییر دهد یا در سمت دیگری مشغول شود مانعی وجود ندارد. رسیدگی به این درخواست‌های قضات فقط یکبار در سال اتفاق ‌می‌افتد.

2/ در صورتی که تغییر قاضی به صلاح باشد ‌می‌توان بر خلاف اصل تغییر ناپذیری قضات سمت یا محل خدمت او را تغییر داد. البته این کار باید با تشریفات قانونی انجام شود‌. یعنی این تصمیمی است که فقط رئیس قوه قضائیه ‌می‌تواند اتخاذ نماید‌. سپس رئیس قوه قضائیه در مورد تصمیم خود با رئیس دیوان عالی کشور و دادستان کل کشور درباره این موضوع مشورت ‌می‌نماید و تصمیم نهایی در مورد انتقال قاضی گرفته ‌می‌شود.

3/ نقل و انتقال دوره‌ای قاضی از دیگر استثنائات وارده بر این اصل ‌می‌باشد. این موضوع با حکم مقامات بالاتر و به موجب قانون نقل و انتقال قضات صورت می‌گیرد.

4/ در صورتی که قاضی مرتکب تخلف شده باشد پس از اثبات جرم قاضی این امکان وجود دارد که قاضی را از خدمت منفصل کنند یا اینکه سمت و محل خدمت او تغییر کند.

سوالات متداول

اصل تغییر نا‌پذیری قضات به چه معنا است ؟

این ا‌صل یعنی نمی‌توان محل خدمت یا سمت یک قاضی را تغییر داد که در مطلب به تفصیل توضیح داده شده است.

آیا می‌توان محل قضاوت یک قاضی را به اجبار تغییر داد ؟

خیر چنین چیزی بر خلاف اصل تغییر ناپذیری قضات است‌ و البته دارای استثنائاتی ‌می‌باشد که در مطلب به تفصیل توضیح داده شده است.

برای دریافت پاسخ سوالات خود و مشاوره حقوقی در مورد اصل تغییر ناپذیری قضات و استثنائات آن ‌می‌توانید از خدمات مشاوره آنلاین و تلفنی وکیل دات کام بهره ببرید. همچنین با عضو شدن در کانال تلگرا‌می‌ وکیل دات کام از آخرین اخبار حقوقی مطلع شوید.

برای دریافت اطلاعات بیشتر در خصوص اصل تغییر ناپذیری قضات، به کانال تلگرام حقوقی وکیل دات کام مراجعه نمایید. کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی وکیل دات کام نیز آماده‌اند تا با ارائه خدماتی در زمینه مشاوره حقوقی تلفنی وکیل دات کام به سوالات شما عزیزان پیرامون اصل تغییر ناپذیری قضات پاسخ دهند.

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.


:: برچسب‌ها: اصل تغییر ناپذیری قضات و استثنائات وارده بر آن ,
:: بازدید از این مطلب : 488
|
امتیاز مطلب : 8
|
تعداد امتیازدهندگان : 3
|
مجموع امتیاز : 3
تاریخ انتشار : چهار شنبه 14 مهر 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : vakiel

در این مقاله قصد داریم که ضمانت یا عقد ضمان را مورد بررسی دقیق قرار بدهیم. به همین منظور ابتدا باید به قانون مراجعه کنیم و نظر قانون را در این مورد استخراج کنیم. اما پیش از آن باید بگویم که منظور از عقد ضمان عقدی است که میان شخص ضامن و شخصی که طلبکار می‌باشد منعقد می‌گردد و توجه کنید که شخص بدهکار دخالتی در این عقد ندارد. در ماده ۶۸۵ قانون مدنی بیان شده است که در ضمان موافقت مدیون یا مخالفت او با عقد ضمان ارزش حقوقی ندارد. منظور قانون‌گذار از کلمه موافقت در واقع اراده شخص بوده است. در ادامه به بررسی نکات عقد ضمان به طور جامع می‌پردازیم.

 

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.
 

تعریف عقد ضمان مطابق ماده قانون مدنی | ضمانت

مطابق ماده ۶۸۴ قانون مدنی عقد ضمان یعنی اینکه شخصی مالی را که بر ذمه دیگری قرار گرفته، متعهد شود. متعهد را ضامن طلبکار اصلی را مضمون‌له و مدیون اولیه را مضمون‌‌عنه می‌گویند. همچنین در ماده ۶۹۸ بیان شده است که بعد از اینکه ضمان صحیحاً منعقد گشت پولی که عهده مضمون‌عنه بود تصفیه می‌گردد و همان بدهی بر ذمه ضامن قرار می‌گیرد و مسئول پرداخت بدهی اصلی به مضمون‌له می‌شود.

بررسی انواع ضمان

در واقع در خصوص ضمان دو دسته‌بندی در نظر گرفته شده است. اولی ضمان نقل ذمه و دومی ضمان ضم ذمه می‌باشد.

ضمان نقل ذمه

در ضمان نقل ذمه دینی که مربوط می‌شود به مدیون، از او به تمامی ضامن‌ها انتقال داده می‌شود. باید توجه کنیم که پخش شدن این دین می‌تواند به طور مساوی و یا نامساوی صورت بپذیرد. بنابراین شخصی که طلبکار واقع شده است می‌تواند به هر کدام از ضامن‌ها متناسب با سهمی که دارند رجوع کند و در این خصوص ما به ماده ۷۲۱ قانون مدنی استناد می‌کنیم.

ضمان ضم ذمه | ضمانت

در خصوص ضمان ضم ذمه موقعیت به این شکل است که شخصی که بدهکار واقع شده است از دینی که بر عهده او می‌باشد بری نمی‌شود. با توجه به اینکه تمام ضامنین مسئول می‌باشند طلبکار این امکان را دارد که کل دین را هر زمانی که بخواهد از هر کدام از ضامن‌ها طلب کند.

تفاوت

برای این که از این دو اصطلاح رفع ابهام کنیم باید بگوییم تفاوت این دو این است که در ضمان نقل ذمه، ذمه یا دین مدیون بری می‌شود و از آن پس دیگر ضامن است که دین دارد در واقع ضامن مدیون می‌شود.
اما در خصوص ضمان ضم ذمه مدیون همچنان باقی می‌ماند و در واقع ضامن به جای او قرار نمی‌گیرد بلکه در کنار او در نظر گرفته می‌شود. یعنی شخصی که طلبکار است از دو نفر می‌تواند طلبش را وصول کند یکی بدهکار دیگری ضامن او.

 

در خصوص اینکه ضمان چه نوع عقدی است باید بیان کنیم که عقد ضمان یک نوع عقد عهدی می‌باشد. در واقع آن چیزی که در عقد ضمان مورد نظر طرفین است یک تعهد می‌باشد و شخصی که این تعهد را می‌دهد ضامن نامیده می‌شود.

نکته‌ای که بسیار باید به آن توجه کرد این است که شخصی که به عنوان ضامن در نظر گرفته می‌شود حتماً باید اهلیت داشته باشد.

در ماده ۶۸۵ قانون مدنی همانطور که اشاره شد بیان شده است که در ضمان رضای مدیون اصلی شرط نمی‌باشد.

در ماده ۶۸۷ قانون مدنی بیان شده است که ضمانت از دیون محجور و میت صحیح است. ممکن است برای شما این سوال ایجاد شود که چطور می‌توان ضامن شخص محجور شد؟ در پاسخ باید بیان کرد که مطابق ماده ۶۸۵ اراده شخصی که مدیون است در خصوص ضمان دخالتی ندارد. بنابراین اهمیتی ندارد که مدیون محجور است یا خیر. منظور ما از شخص محجور شخصی است که اهلیت ندارد. در خصوص شخصی که فوت کرده است نیز همانطور که اشاره شد ضامن شدن صحیح می‌باشد چراکه ترکه شخصی که فوت کرده است شخصیت حقوقی دارد.

برای دریافت اطلاعات بیشتر در خصوص ضمانت، به کانال تلگرام حقوقی وکیل دات کام مراجعه نمایید. کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی وکیل دات کام نیز آماده‌اند تا با ارائه خدماتی در زمینه مشاوره حقوقی تلفنی وکیل دات کام به سوالات شما عزیزان پیرامون ضمانت پاسخ دهند.

 

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.


:: برچسب‌ها: ضمانت | تعریف ضمانت ,
:: بازدید از این مطلب : 495
|
امتیاز مطلب : 7
|
تعداد امتیازدهندگان : 2
|
مجموع امتیاز : 2
تاریخ انتشار : سه شنبه 13 مهر 1400 | نظرات ()